Svanå Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Svanå « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Inga-lill Larsson
Postat den Fredagen den 06 Augusti, 1999 - 13:34:   

Jag undrar om det finns nå`n som känner till namnet Lilja i samband med valloner
min farfars farfar skall enligt uppgift vara vallon och smed i Svanå, Harråkers kommun.
Det vore intressant att veta mer om detta.

Inga-lill Larsson (tid. Lilja)
 

Andreas
Postat den Lördagen den 27 Oktober, 2001 - 1:23:   

Hej, jag söker min fars ättlingar, han heter Hans-olof Emanuel Forsström, och hans pappa skulle ha verkat i svanå, västmanland, som någon slags hantverkare och de var valloner i grunden. De hette af Ström, tidigare, men fick ändra namn då någonting skedde på stockholmsslott, då de arbetade där!? Inte mycket att gå på men är tacksam för svar. Hans far hette Helge(tror jag) Forsström, och hans mor hette Margaretha Forsström.
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 14 April, 2004 - 16:26:   

Hej!
Finns det ngn samlad dokumentation från Svanå Bruk (tidigare Sigulskvarn)? Ang anställningskontrakt mm? De la Gardie och Ebba Brahe kanske rekryterade sina valloner via andra kanaler än De Geer och De Besche? Finns det ngn påtaglig skillnad på kontraktslängd och lön jämfört med dessas bruks motsvarighet? Är ovanligt många valloner anställda runt 1634-1637? Det var många frågor dethär... Mina frågor ansluter till mitt meddalande under fria ämnen: Valloner rekryterade av Lesley/Lesley. Eftersom De La Gardie förmodligen var starkare kopplad till krigsmakten än t ex De Geer och De Besche kan han och Brahe ha varit bland de som eventuellt anställde Lesleys/Leslies smed/soldater. Johan (Jean) Droghes första kända anställning är i Sigulskvarn (senare Svanå Bruk).
Mvh
Jonas Palm

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: