Författare |
Meddelande |

amanda melin
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 12 April, 2007 - 16:44: | |
hej! jag har en familj i nora (västmanland)församling som jag inte har kunnat hitta något ursprung på. det är brita michelsdotter, född i skärsjö, och jean jeansson född i nordmyra ca 1658. är det möjligt att i och med namnen anta att dessa personer var valloner eller är det en långsökt förklaring? tacksam för all info om detta. mvh/ amanda melin |

sylvia clarke dahlström (Sylvia_d)
Ny medlem Användarnamn: Sylvia_d
Meddelande Number: 23 Registrerat: 11-2006
| Postat den Torsdagen den 12 April, 2007 - 20:43: | |
Hej!Jag har hittat en Brita som kan stämma men finner inget i det jag hittar som visar på vallonpåbrå men det är ju inte omöjligt. Jean är vad jag vet ett franskt förnamn. Men det fanns ju fransktalande valloner. Men om man vill bli helt säker är det bara att forska bakåt som gäller. Kontakta mig gärna på min privata mail så talar jag om vad jag hittat då det än så länge inte verkar vara valloner. Mvh Sylvia |

amanda melin
Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 09 Maj, 2007 - 19:44: | |
hej igen! är det någon som vet om det finns några arkiv eller böcker på vallonernas spridning som kan berätta om det bosatte sig valloner i dessa trakter? |

sylvia clarke dahlström (Sylvia_d)
Ny medlem Användarnamn: Sylvia_d
Meddelande Number: 27 Registrerat: 11-2006
| Postat den Torsdagen den 10 Maj, 2007 - 8:29: | |
Hejsan! I boken Valloner -järnets människor står en del om var det fanns vallonbruk i sverige. Den är skriven av Floren/Ternhag. Jag rekomenderar verkligen den boken den är jättebra. Den finns fortfarande att köpa i handeln eller hör på biblioteket. Sen var det nog så också att i takt med att vallonerna integrerades i det svenska samhället tog man andra jobb än de vid bruken och flyttade till andra platser. Mvh Sylvia |

Tord Påhlman (Tord)
Ny medlem Användarnamn: Tord
Meddelande Number: 1 Registrerat: 9-1999
| Postat den Måndagen den 28 Maj, 2007 - 14:16: | |
Jag tror att Amanda Melin hamnat i fel Nora. Nordmyra och Skärsjö ligger i Nora socken i nuvarande Heby kommun i landskapet Uppland, Uppsala län. Heby kommun låg fram t o m 2006-12-31 i Västmanlands län, men landskapet var även då Uppland. Jag har själv anor som flyttade från vallonbruket Österby till detta Nora, så det är naturligtvis inte helt omöjligt att en eller annan vallon hamnat i detta (uppländska) Nora. Namnet Jean Jeansson behöver inte alls vara vallonskt, det kan vara en stavningsvariant av Jan Jansson. På den tiden stavade man hur man tyckte, någon rättstavning fanns inte. |

amanda melin
Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 06 Juni, 2007 - 22:22: | |
hej och tack för dina uppgifter tord! anledningen till att jag misstänker att dessa personer inte var svenskar ursprungligen var att namn som jean och michell förekom ofta i två släkter från dessa båda boställen som sedan gifte sig. var i nora/heby har dina anor bott då? mvh/ amanda melin |

Tord Påhlman (Tord)
Ny medlem Användarnamn: Tord
Meddelande Number: 2 Registrerat: 9-1999
| Postat den Onsdagen den 13 Juni, 2007 - 11:14: | |
Mina Nora(Heby)-anor bodde i Norr Åsbo, Holvastby och Sevedskvarn. Min sista Nora-ana flyttade från Sevedskvarn till Forsbacka bruk och senare Viksjö bruk, båda i Gästrikland och Gävleborgs län. |

amanda melin
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 14 Juni, 2007 - 18:52: | |
hej igen! vad rör det sig om för tidsperiod när dina valloner flyttade till nora/heby? den äldsta anan jag har var brita michelsdotter född i skärsjö 1685. hennes föräldrar var michel olofsson och anna jeansdotter. vad jag vet hade hon två bröder vid namn anders och olof. du har inte stött på boställena skärsjö, nordmyra och baggbo? väntar med spänning på svar (!!) mvh/ amanda melin |