Färna bruk Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Färna bruk « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Onsdagen den 01 December, 1999 - 16:38:   

Hej!
Min anfader Jacob Spett kom i början av 1650-talet till Kengis bruk i Norrbotten från Färna bruk i Gunnilbo socken (Västmanland). Vid denna tid ägdes enligt uppgift båda bruken av bröderna Momma, sedermera adlade Reenstierna. Nu undrar jag var jag kan få reda på mer om Färna bruk. Vad finns för litteratur? Finns skriftliga källor bevarade och i sådana fall vid vilket/vilka arkiv?

M v h
Stefan
 

Håkan Bergström
Postat den Söndagen den 30 April, 2000 - 16:39:   

Min anfader Peter Pipping kom också (misstänker jag) från Färna. I alla fall dyker han upp i Kengis 1655 i samband med bröderna Mommas övertagande av verksamheten. Stefan, har du hittat något matnyttigt i ämnet?
Vad jag förstår finns det en stort materal bevaradt från brödernas affärsverksamhet.
 

Birgit Ekman
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 02 December, 2008 - 18:43:   

Mina smedanor från Färna (familjerna Gropp) hämtades av Momma från Ahchen och kom via Holland till Sverige ca 1650. Har ca 28 från fam Gropp som ligger begravda på Gunnilbo kkgård. Momma lämnade Färna och kom till Skeppsta bruk i Södermanland. Även jag har försökt finna handlingar vid Färna bruk om smederna o bruken, men inget verkar ha bevarats. Mvh Birgit 2 dec 2008

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: