Författare |
Meddelande |

Ulla Albano
| Postat den Måndagen den 03 April, 2000 - 10:10: | |
Mina rötter går tillbaka till detta bruk på min mors sida. Vad vet man om detta bruk? Ulla Albano |

Agneta Persson
| Postat den Tisdagen den 01 Augusti, 2000 - 18:39: | |
Hej Ulla! Jag har också förfäder som arbetade vid Ljusnedals bruk. Den släkt som jag tillhör finns nedtecknad i släktboken "Släkten Näs från Bruksvallarna", av Evert Wallentin. Han ger en kort beskrivning av förhållanden och arbetsliv vid Bruket i inledningen till boken. Som källa för dessa uppgifterna anger han "Ljusnedals Bruks Krönika", av Alfred Jansson. Några citat om bruket från inledningen Wallentins bok: ".. Ljusnedals Bruk, ett bolag som bildades 1686." "År 1702 bestod Tännäs by av 10 gårdar och Funäsdalen av 15. Den äldsta mantalslängden för bruket är 1694 och upptar förutom inspektor, kassör och gruvfogde 74 arbetare, de flesta vid gruvorna samt 55 hustrur 11 vuxna söner och 4 döttrar,..." Jag har själv släktboken av Wallentin, men vet inte hur du kan få tag på den. Krönikan av Jansson vet jag inte heller hur du kan få tag på. Den är jag själv intresserad av, om du skulle hitta den. Hoppas mina upplysningar blir till någon hjälp. Mvh Agneta Persson |

Agneta Persson
| Postat den Tisdagen den 01 Augusti, 2000 - 19:04: | |
Hej igen, Ulla! Jag gjorde en sökning på LIBRIS och fann böckerna jag nämnde i mitt inlägg om Ljusnedals Bruk. Ljusnedals bruks krönika, av Alfred Jansson finns på följande ställen: Vitterhetsakademiens bibliotek (Placering: Tekn/Jansson) Nordiska museet, biblioteket (Plac.: Topo Härj) Göteborgs universitetsbibliotek, Centralbibl (Plac.: Nc 40) Länsbiblioteket i Västernorrland (Plac.: ej uppg) Högskolan i Jönköping, Bibioteket (Plac.: ICE Qz Ljusnedals bruk) Lunds universitetsbibliotek (Plac.:0100 Q) Umeå universitetsbibliotek (Plac.: 47612) Riksarkivets bibliotek (Plac.: Bergväs.Lokalt Ljusnedal/Jansson) Kungl.biblioteket (Plac.: q58Q 47) Uppsala universitetsbibliotek (Plac.: Sv.Hantv.o.ind.Acta[Ljusnedal] Släkten Näs från Bruksvallarna, av Evert Wallentin finns på följande ställen: Göteborgs universitetsbibliotek, Centralbibl (Plac.: L 6726) Lunds universitetsbibliotek (Plac.: L s82/158) Umeå universitetsbibliotek (Plac.: 83-288) Kungl. biblioteket (Plac.: Sv80Q 1736) Uppsala universitetbibliotek (Plac.: Sv 1981-3796) Hoppas någon av biblioteken finns i din närhet. Mvh Agneta Persson |

jennie
| Postat den Onsdagen den 06 December, 2000 - 18:38: | |
Hej! Jag kommer från Ljusnedal "Bruket"!! Har ni läst boken "Ljusnedal"?? Där ortsborna själv har skrivit och berättat om hur det var förr bl.a. Så tycker jag att ni ska komma hit till vackra Ljusnedal på våra "Bruksdagar" som brukar vara 2 dagar i juni/juli på det gamla bruksområdet! Kolmilor, garnfärgning, massvis med hantverk och hemslöjd, smedjan är igång, tunnbrödbakning, messörskokning, gevärkulestöpning! Underhållning med kända artister m.m m.m! VÄLKOMNA! |

Agneta Persson
| Postat den Fredagen den 15 December, 2000 - 23:30: | |
Hej Jennie! Tack för tipsen angående Ljusnedal! Boken kommer jag att försöka få tag på. Ett besök i Ljusnedal kan bli möjlig under min semester i sommar. |

Carina Bokström
| Postat den Måndagen den 12 Juli, 2004 - 22:21: | |
Hej! Sigvard Wallentin i Östersund säljer boken Släkten Näs.... Hls Carina Bokström |

Henrik
| Postat den Tisdagen den 31 Maj, 2005 - 10:26: | |
Köpte några kopparstick från bla Ljusnedals bruk daterade 1796. Vet någon vilket verk de är från? |

Henrik
| Postat den Tisdagen den 31 Maj, 2005 - 10:33: | |
Kan förtydliga, de är urklippta ur ett bokverk. En är en vy över Ljusnedals Bruk. Två andra är fjällvyer från Härjedalen. |

Per Wallentin Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 05 December, 2007 - 20:24: | |
Hej, Heter Wallentin i efternamn och googlar på namnet. Bor i Skåne men har stuga i Ljungdalen. Trodde Wallentin var en Skånesläkt. Vad är det för släkt i Jämtland/Härjedalen? |

SVEA LAGERLÖF
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 09 November, 2010 - 22:02: | |
VLL FÅ REDA PÅ OM DET FINNS EFTERFÖLJARE TILL BOKEN SLÄKTEN NÄS BRUKSVALLARNA |

Christine Harttung
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 11 Januari, 2011 - 11:08: | |
Skulle gärna vilja vita något om släkten Martinelle.Marie Christine Martinelle kom med sina föräldra till Ljusnedals bruk på 1720-tallet.Sen gifte hon sig med Olof Mårtensson (Martelius?) i Uppsala. Det är det enda jag vet.Finns det någon som vet mer skulle jag vara tacksam. |

Eva Ragnarsson (eva_r)
Ny medlem Användarnamn: eva_r
Meddelande Number: 1 Registrerat: 3-2012
| Postat den Onsdagen den 04 April, 2012 - 20:45: | |
Jag heter Eva Ragnarsson och jag har böckerna om "Släkten Näs från Bruksvallarna" till försäljning. Boken kostar 100:- + porto 70:-. Mitt telefonnummer är 063-770255. Min mejladress är: ragnarsson.eva@gmail.com. Hör av er om ni är intresserad. Det finns ingen uppföljare till boken eftersom Evert Wallentin avled strax efter att boken gavs ut. Jag bor i Hackås utanför Östersund. |