Sonstorp bruk, Östergötland. Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Sonstorp bruk, Östergötland. « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Linson
Postat den Söndagen den 12 November, 2000 - 16:13:   

Efter att tagit del av mantalsuppgifterna för Sonstorp bruk i tidsrummet 1825-1907 finner jag att en del vallonsmeder har funnits på bruket.
Släkterna: Allard, Bonnevier, Douhan, Gävert, Qvarfort och Tillman finnes noterade och med dem övriga familjemedlemmar.
Det finnes även en del noterade före 1825, men det är mera sporadiskt.
Hör av Er med frågor.
Lennart Lindström
 

Jan Olsson
Postat den Måndagen den 13 November, 2000 - 21:57:   

Hej Lennart

I min forskning om sl Tillman och har jag inga noteringar om att släkten funnits vid detta bruk. Jag är mycket intresserad av vilka som arbetat vid Sonstorp.

MvH
Jan Olsson
 

Lennart Lindström (Linson)
Postat den Måndagen den 20 November, 2000 - 17:22:   

Hej Jan.
Under den tidsepok som jag tidigare nämnt finnes:
Filip Abraham Tillman född 1850 06 20 och noterad som smeddräng 1871 (endast)
Han är noterad hos mästaren Carl Anders Söderström tillsammans med två andra smeddrängar. Han stryks under året i mantalet och ersätts med Carl August Lindgren född 1854 08 31.
Vänliga hälsningar
Lennart Lindström
 

Jan Olsson
Postat den Torsdagen den 23 November, 2000 - 22:41:   

Tack Lennart

Filip Abraham är född vid Gimo bruk,Skäfthammars fs och är gift med Hanna Kristina Ersdotter paret får en son Filip August född i Västerås 1880-01-07. Familjen lär sedan varit bosatt i Grytnäs (W). Mer vet jag inte.
MvH
Jan Olsson
 

Anders Damberg
Postat den Måndagen den 22 Mars, 2004 - 22:44:   

Filip Abraham Tillman var gift två gånger och hade 7 barn. Han flyttade omkring 1910 till Funbo fs, Uppsala län, köpte mark avstyckad från Hallkved gård och startade ett litet jordbruk. Död i Funbo 1932 eller 1934.
Kontakta mig så får du mer uppgifter
Anders Damberg
 

Karl Gustav Qvarfordt
Postat den Torsdagen den 02 Juni, 2005 - 23:55:   

Släkten Qvarfordt finns tidigt representerad vid Sonstorps bruk. Tex. Mikael Andersson Qvarfordt (1:11708) med hustrun Elisabeth Persdotter (1:11709).

Mikael, född omkring 1644,död 1710-12-11, var hammarsmed vid Skärblacka bruk, Rämminge hammar, SONSTORPS BRUK och Brevens bruk. Han är begravd i Asker. Fadern Anders Qvarfordt (1:4395) tillhörde de första smederna av släkten i Sverige.

mvh
KGQ

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: