Författare |
Meddelande |

Maria.W
| Postat den Måndagen den 28 Oktober, 2002 - 15:47: | |
Har inte set något skrivet om vallonsmedjorna i Småland.Jag vet tyvär inte så mycket om min Vallon släkt,men dom skulle enligt min mormor varit smeder vid Götaström Vaggeryd Småland,hon berättade att hennes farfars-far troligt vis hette Wherling när dom kom till Sverige,men bytte senare till Wallin,därför att Vaggerydsborna kallade dom lite retsamt för Welling istället. Någon som vet mer om Götaström Vallonerna. Maria.W |

Eva-Stina Olsén
| Postat den Lördagen den 30 Oktober, 2004 - 18:44: | |
Hej Maria! Jag har precis upptäckt valloner i min släkt dessa hette Tursie och var verksamma vid bl.a Götaströms bruk Tofteryd. Så gå in på husförslängderna där. |

Ingrid Björkström
Oregistrerad gäst
| Postat den Fredagen den 05 Oktober, 2007 - 21:09: | |
Hej! Söker efter min farmor släkt som skall vara Valloner och varit smeder vid bruken Götafors Byarum och i Tofteryd. Hammarsmeden Håkan Boman är den förste som jag har namn på han skall vara född 1737 men jag vet inte var.Efter vad jag har hört från en annan gren av min farmors släkt så skall släkten inte ha kommit till Sverige som de andra Vallonerna direkt till ett bruk utan genom Göteborg. Är det någon som kan något mer om smederna i Byarum och området där omkring. Jag har funderat mycket på detta men inte kunnat komma längre tillbaka på släkten Boman. Ingrid.B |

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem Användarnamn: sylvia_d
Meddelande Number: 58 Registrerat: 11-2006
| Postat den Lördagen den 06 Oktober, 2007 - 9:38: | |
Hej! Enligt familysearch är Håkan född 1737 i Byarum och död 19/5 1791. Eftersom du hade samma födelseår som de är det troligtvis rätt uppgifter hos familysearch. Något mer om honom har jag inte men hoppas detta var till hjälp. mvh Sylvia |

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem Användarnamn: sylvia_d
Meddelande Number: 59 Registrerat: 11-2006
| Postat den Lördagen den 06 Oktober, 2007 - 9:47: | |
Hej! Glömde att han enligt familyserch också hette Larsson. Då kan man kanske utgå från att hans far hette Lars. Men helt säker kan man ju inte vara föränn man hittar uppgifterna i födelsebok eller liknande. mvh Sylvia |