Stjernsunds bruk, Husby socken i Dalarna Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Stjernsunds bruk, Husby socken i Dalarna « Föregående Nästa »

Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande

Leif Olofsson
Postat den Onsdagen den 05 Mars, 2003 - 11:08:   

Stjernsunds bruk i Husby socken, Dalarna, grundades av bl.a. Christofer Polhem 1700. Dit kom tidigt bruksarbetare från olika håll. Några av dessa var av vallonsläkt.
Cochois:
Stålsmeden Jacob Persson Stålbrännare, f 166(6) vid Davidshyttan i Hedemora socken, d 1750-12-30 i Stjernsund. Hans far var enligt Kjell Lindblom stålbrännaren Pierre Cochois vid Davidshyttan. I AI:5, s 428 Stjernsund står: ”fadren war en Fransos wid namn Petter Kosija, war stålbrännare wid Davidshytta”.
Jacob var gift med Anna Bengtsdotter, f 1672 i Östergötland (enligt dödboken i Husby sn), d 1746-02-14 i Stjernsund. Kan hon ha varit av vallonsläkt?
De fick sönerna
Peter Jacobsson
Nils Jacobsson Stålbrännare, f 1702-06-23 i Stjernsund
Bengt Jacobsson Stålbrännare, f 1711-06-08 i Stjernsund
I nästa generation på Stjernsund kallar sig barnen Kolswa, ett släktnamn som sedan levde kvar
i flera generationer på bruket.

Grandpré (ingift med Grusell):
Släkten Grusell härstammar från Falun och är ingen vallonsläkt. (skrevs ursprunligen Grufsell). Den förste på Stjernsund var Polhems favoritarbetare Mats Matsson Grusell, 1679-1766, goft med Britta Johansdotter, 1684-1762, från Aspeboda och av Svinhuvudssläkten.
Deras äldste son urmakaren vid Stjernsund, Johan Matsson Grusell, 1705-1773, blev gift med Elisabet Andersdotter, f 1705-09 i Långshyttan, Husby socken. Hennes föräldrar var smeden Anders Persson Fransos och Elisabet Eriksdotter Grodd i Långshyttan. Om Anders Perssons härstamning, se under Bruk, Långshyttan här. Han var av vallonsläkten Grandpré.

Agneta Allernäs
Postat den Torsdagen den 13 November, 2003 - 10:01:   

Brita Stina Hedberg (barnbarn till Brita Carlsdotter Grusell) f 1812-08-03 i Stjernsund gifte sig 1838-11-04 med Johan Eric Svärdström (Spiksmed smältare) även han född i Stjernsund.

Jag hittar inga fler uppgifter på Johan Eric! Vilka var hans föräldrar? Känner någon till detta vore jag mycket tacksam.
Agneta

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 13 November, 2003 - 14:44:   

Hej Agneta!

Johan Erik var född 1788-08-31 och var gift en gång tidigare. Tyvärr har jag inte någon uppgift om hans föräldrar. Då det inte handlar om någon vallonsläkt är utsikten att få svar i detta forum inte så stort. Jag skulle rekommendera dig att sätta in samma fråga i Anbytarfoum under Landskap/Dalarna/Husby

Hälsningar
Stig Geber

Leif Olofsson
Postat den Onsdagen den 03 December, 2003 - 10:49:   

Hej Agneta!
Jag har kollat mina databaser över bruksarbetare vid Stjernsunds bruk, men inte hittat den Johan Erik som du frågar efter. Han kan knappast vara född i Stjernsund, den förste med dubbelnamnet Johan Erik där föds 1796, om jag har sett riktigt.
Smedsnamnet Svärdström fanns så vitt jag kunnat finna inte alls på Stjernsund.
Britta Stina Hedbergs familj flyttade till Älvkarlby 1821, så vigseln ägde inte rum i Husby.
Skulle vara roligt att veta varifrån uppgifterna om vigsel, Johan Eriks födelse m.m. kommer.
Vänliga hälsningar
Leif O

Helene Johansson
Postat den Lördagen den 30 September, 2006 - 16:35:   

Hej Agneta!

Är det så att du är släkt med Britta Stina Hedberg. Britta Stina Hedberg är min mormors farfars morfars syster. I så fall kanske vi kan byta lite uppgifter. Britta Stina är gift med Carl Pousette född 1811, var har jag inte kommit fram till ännu. Vore även tacksam ifall att någon annan har några uppgifter om familjen.

Iréne Grundberg
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 17 Mars, 2008 - 17:15:   

Hej, finns det någon som känner till släkten Nyström? Bernhard Laurentius, född 1871, var min morfarsfar, men han hade flera syskon, både bröder och systrar. Modern var född Eke- eller Ekengren. Hans far hette Per Nyström, och modern förde med sig en dotter i boet, och var ett antal år äldre än mannen. Härstämning finns också från Garpenberg.

Bennie Sundmark
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 22 Maj, 2010 - 14:08:   

Hej

Läste inlägget här uppe och finner en del intressant.

Hittade lite papper när min far gick bort. Han hade börjat släktforska på sin sida. Jag fann att han kommit en bit och det tog stopp .. Nu när många kyrkböcker är digitala så började söka

Jag har funnit att min ffff är Johan Bernhard Sundmark född 1845-01-05. hans far heter Karl Wilhelm f 1807-05-23 Karls far är Otto Vilhelm f 1777-09-23 Ottos far är Bengt Bengtsson Stålbrännare Kolswa

Hans far är sedan Bengt Stålbrännare.

Är Bengt stålbrännare Bengt Jacobsson Stålbrännare, f 1711-06-08 i Stjernsund

//Bennie Sundmark

Leif Olofsson (leif_o)
Forum-medlem
Användarnamn: leif_o

Meddelande Number: 4
Registrerat: 6-2005
Postat den Lördagen den 22 Maj, 2010 - 19:43:   

Hej Bennie.
Det är rätt att Bengt Bengtsson Stålbrännare, f 1744-01-16 på Stjernsund, var son till Bengt Jacobsson Stålbrännare, f 1711-06-08 på Stjernsund. Han var i sin tur son till Jacob Persson Stålbrännare, f omkr 1666 på Davidshyttan i Hedemora, d på Stjernsund 1750-12-30. Jacob var son till vallonsmeden Pierre Cochois på Davidshyttan (se släkten Cochois).
Hälsningar, Leif Olofsson

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: