Gysinge bruk, Österfärnebo (X) Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Gysinge bruk, Österfärnebo (X) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
HillbomStefan Simander06-1-00  21:19 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Stig Geber
Postat den Fredagen den 05 Mars, 1999 - 21:09:   

Jag forskar i smeder och övrig brukspersonal i Gysinge, både valloner och övriga. Har kartlagt släkten Gilljam, en stor del av Öman m.fl.
Söker kontakt med andra intresserade.
 

Agneta Hammarström
Postat den Lördagen den 08 Maj, 1999 - 6:41:   

hej stig. har i min släkt en man som enligt vad jag har hört kommit från "Frankrike" till Gysinge där han på grund av sitt "franska efternamn" fick byta namn. Man kunnde inte heta så om man var smed så brukspatron döpte om honom helt bryskt till Öhman. Vore roligt att veta vad du har fått fram om Öhman. Min Öhman har efter ett tag flyttat till Horndal där han hade sin egen smedja.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 08 Maj, 1999 - 11:04:   

Agneta!

Jag också hört berättas om detta namnbyte men vet inte varifrån det ursprungligen kommer. Jag har kommit tillbaka till en Anders Matsson Öman född ca 1653, död 1731 i Gysinge. Han var gift med Elisabet Bayard. Från dessa utgår en Ömansläkt som fortfarande finns kvar i Österfärnebo. Jag har samlat en mängd av dem.

Om någon vet något mer om ursprunget, hör av er här.
Stig Geber i forskargruppen
Om någon vet mer om detta
 

Agnetah Hammarström
Postat den Tisdagen den 08 Juni, 1999 - 7:51:   

Har pratat med släkten och vad dom vet så har vi inga släktingar i Österfärnebo. Själv har jag kommit fram till Erik Öhman som är född i Tyskbo 1792 och dog 1852. Har fått namnet Anders Matson Öman från annat håll också. Jag letar vidare och ser var jag hamnar
 

agnetah hammarström
Postat den Måndagen den 08 Januari, 2001 - 13:32:   

Hej Stig
Anders Mårtensson Öhman född 26/12 1763 i Gysinge
Föräldrar Mårten Öhman och Lisa Andersdotter
Anders flyttar till Tyskbo och Mästersmeden J J Pierrou. Tyskbohammare har jag ett svagt minne av
att det har funnits. Anders är från 1884 Mästersven hos Pierrou.
Har du honom eller hans far bland dina Öhman.

hälsningar agnetah
 

Ann
Postat den Söndagen den 23 November, 2003 - 11:48:   

Hej Har precis köpt ett hus i ubblixbo & har fått reda på att han som byggde detta hus på 1890 talet var trädgårdsmästare på gysinge bruk .Är det någon som vet vem mannen i fråga är ??? jag tror att hans fru hette Anna, Alla upplysningar är av intresse.
 

Stefan Svedrin
Postat den Torsdagen den 03 Augusti, 2006 - 23:40:   

Hej!
Jag skall vara toastmaster på ett bröllop i Gysinge bruk. Jag är intresserad av historia kring bruket och vore tacksam om någon kan bistå mig. Alla länkar via Google går i princip till Sandvikens kommun och där finner jag endast knapphändig information.

Tack på förhand

Hälsningar
Stefan Svedrin
stefansvedrin@hotmail.com
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 04 Augusti, 2006 - 22:39:   

Hej Stefan!
Försök låna boken Träslott och fransyskt smide. Glimtar ur Gysinge bruks historia av Tord Andersson, Gävle 1978. Den innehåller nog tillräcklingt med information.

Hälsningar
Stig Geber
 

Björn Blom (Bblom)
Postat den Söndagen den 06 Augusti, 2006 - 10:00:   

Här är ytterligare ett tips:
På turistbyrån i Gysinge finns till försäljning en C-uppsats (Konstvetenskapliga institutionen Uppsala universitet).
Den är skriven av Maria Andersson 1990
Titeln är "Gysinge bruk -bebyggelseutveckling under 1800-talet. Kostar 60 kr
Vänliga hälsningar
Björn Blom
 

Gunilla Manell
Postat den Torsdagen den 21 September, 2006 - 3:55:   

Stig,
Mina anor går tillbaka till den Anders Matsson Öman och Elisabeth Bayard. Tyvärr vet jag inget mer. Men många av mina förfäder kommer från Gysinge Bruk. Är Öman ett vallonnamn också? Eller kommer det bara med för att det finns Gilljam, Pira och Goffeng ingifta lite här och där?

/Gunilla
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 21 September, 2006 - 23:46:   

Hej Gunilla!
Det har inte gått att hitta att Anders Matsson Öhman, f ca 1654 skulle ha vallonanor. I släkten Öhman är dock flera vallonsläkter ingifta.
Jag finner att jag och din mamma är 11-männingar genom Toussin Gilljam som kom hit 1627.

Hälsningar
Stig Geber
 

Sonja Boström
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 17 April, 2008 - 19:18:   

Hej!
Mårten Gustav Öhman född 1/3 1787 lämnades in på Allmänna barnhuset i Stockholm år 1795 och hämtades ut samma år. Därefter hamnade han som barnhusbarn i Forsa i Hälsingland. Namnet har lett mig till smedsläkten Öhman och vallonerna i Gysinge. Släktingar i nedstigande led är mörka och brunögda.
Funderingar och tips kring hans börd mottages varmt.
Sonja Boström

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: