Strömsbergs bruk Tolfta socken Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Strömsbergs bruk Tolfta socken « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Handlingar rörande HenninStig Geber24-2-02  22:51 
Vallonnam för smedsläkten JäderqvistMalena20-12-08  19:57 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Cattis Hansson
Postat den Fredagen den 23 April, 1999 - 16:31:   

Jag är ättling till familjen Douhan och tar emot all information jag kan få om livet i bruket på 1700-talet.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 23 April, 1999 - 21:04:   

Cattis!
Ett litteraturtips: Ernst Malmberg: Strömsbergs bruks historia. En tjock lunta på 300 sidor. Köp på antikvariat eller låna på bibliotek. I boken nämns att byggmästare Carl Duhan från Lövsta var med och byggde kyrkan.
Jag själv är mycket intresserad av Strömsbergs bruk eftersom min fffm Cajsa Lena Gilljam var född där 1813, dtr till räckarmästaren Mats Gilljam.
Hälsningar Stig
 

Sangita Eriksson
Postat den Söndagen den 09 Maj, 1999 - 10:41:   

Är det någon som känner till familjen Viktor Messin(g)? Han var gift med en svenska vid namn Kastberg, han borde vara född ca 1915.
 

Isak Ström
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 14 September, 2007 - 0:20:   

Vet att jag är av Vallonsläkt och har en stark koppling till Strömsberg. Jag heter Ström, större delen av min släkt i Strömsberg stavar sig Ströhm - visserligen inget Vallonnamn, men det är iaf något. Det är dock i princip allt jag vet, skulle vara intressant med mer information.
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 54
Registrerat: 11-2006
Postat den Fredagen den 14 September, 2007 - 9:07:   

Hej!
För att kunna hjälpa dig behövs födelseår och födelseplats. Enklast är om du själv med hjälp av släkt kan ta dig ca 2 generationer bakåt. Då kan man gå på de namnen och ev kanske redan där finna vallonnamn. Strömsberg isig är ju ett gammalt vallonbruk liksom alla andra bruk i norduppland och visst finns det många vallon-ättlingar kvar där. Återkom gärna med mer info så kanske någon kan hjälpa dig.
 

Isak Ström
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 16 September, 2007 - 15:54:   

Den information jag kan ge just nu är att min morfarsmor hette Ellen Ströhm, född ca 1920-1930 tror jag, med en syster som hetter Asta och en son vid namn Hans. Ska se om jag kan ordna mer och säkrare information, men jag slänger ut detta medan jag letar vidare.
 

Erik
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 27 November, 2007 - 11:21:   

Hej!
Hade lite funderingar kring min koppling till strömsbergsbruk. Min mormors mor är uppväxt där och även hennes föräldrar där mannen Johan Lind var smed. Hans fru hette Augusta Lind (tidigare Sköld). Har hört lite olika saker om det skulle finnas någon besläktelse till vallonsk härkomst men mycket av de kännetecknande för valloner stämmer in på mig och många i min släkt. Så vitt jag vet så var mina förfäder med vid starten utav Strömsbergsbruk.
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 79
Registrerat: 11-2006
Postat den Tisdagen den 27 November, 2007 - 12:27:   

Hej!
Om någon ska kunna hjälpa dig så behövs lite årtal för födelse död eller liknande. Helst också födelseförsamling. Det är i stort sett omöjligt annars att hitta rätt. Även om man söker på Tolfta socken så kan det finnas många med namnet Lind som passar in. Återkom gärna med det så kanske någon kan hjälpa dig.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 42
Registrerat: 6-1999
Postat den Onsdagen den 28 November, 2007 - 1:04:   

Hej Erik!
Din närmste släkting med vallonnamn är nog Magdalena Henning född 1720, dotter till räckarmästaren Johan Henning, död 1726 i Strömsberg, som i sin tur var son till räckarmästaren Pierre Henning som dog 99 år gammal 1727 i Strömsberg, så visst stämmer det med dina uppgifter om vallonsk härkomst.

Hälsningar
Stig Geber
 

Erik
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 02 December, 2007 - 1:43:   

Hej Stig!
Okej trevlig information men skulle vara kul och höra hur du kommit fram till detta. Har du lite mer genomförlig information?
Tack på förhand
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 43
Registrerat: 6-1999
Postat den Söndagen den 02 December, 2007 - 22:57:   

Jag har sammanställt en hel del Strömsbergsättlingar på en CD-skiva som du kan betälla av mig. Hör av dig i så fall.

Hälsningar
Stig Geber
 

Erik
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 07 Januari, 2008 - 10:24:   

Det lät intressant Stig. Skulle bara vilja veta vad den kostar och vad den innehåller!

MVH Erik
 

Erik
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 07 Januari, 2008 - 10:28:   

Det lät intressant Stig. Skulle bara vilja veta vad den kostar och vad den innehåller!

MVH Erik
 

Erik
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 13 Januari, 2008 - 18:01:   

Sylvia, enligt överensstämmelser på årtal så kan jag säga så mycket som att min mormors mor jobbade som piga på strömsbergs herrgård, satt o kolla igenom en bok om strömsbergsbruk som jag har ifrån henne att det lär har varit under Henning Wachtmeisters tid runt år 1910 men hon kan ha jobbat där några år tidigare. De jag frågar om är hennes föräldrar som då hette Johan Lind och Augusta Sköld (osäker på stavningen). Hon hade även lagt en lapp i boken vid bilden på Henning Wachtmeister så du får en uppfattning om vilka årtal jag pratar om. Har även hört från min mormor att någon del av släkten ska ha knytning till något som kallas finntorpet, vad det är, är jag osäker på. Hör gärna av er med upplysningar
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 44
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 14 Januari, 2008 - 0:25:   

Erik!
Skivan innehåller ca 2500 personer med anknytning till bruket. Med föräldrar, ingifta och ättlingar blir det ca 10 500 personer. Detssutom finns det en kort historik, några stamtavlaor och några gamla bruksbilder.
Skivan kostar 80 kr inkl frakt.

Det finns anor i 9 genrationer bakåt för din Johan Lind.

Hälsningar
Stig Geber
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 84
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 14 Januari, 2008 - 9:10:   

Erik!
Finntorpet finns det flera platser som heter. Det som ligger närmast är nog finntorpet vid västra vad. Där ska det även finnas en källa med samma namn.
 

Sebastian
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 05 Februari, 2008 - 12:04:   

Har en släkting Michel Hansson från Orkebo, Tolfta. Är det någon som vet något mer om honom, jag hittar inget mer om hans föräldrar. Född 1/11 1758.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 45
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 07 Februari, 2008 - 0:22:   

Sebastian!
Michels föräldrar var
torparen Hans Persson Norgren, f 1730-02-03 i Orkebo, död där 1820-05-20
gift 1751-09-08 i Österlövsta med
Anna Mickelsdotter, f 1726 i Österlövsta, död 1792 i Orkebo.

Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: