Ö-g:s Vallongilles skrift: arbetskraf... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Ö-g:s Vallongilles skrift: arbetskraftsvandr.....16-1700-tal « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Kjell Cederlind (kjell_c)
Forum-medlem
Användarnamn: kjell_c

Meddelande Number: 12
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 28 November, 2007 - 21:03:   

hej!
Jag har just blivit ägare till Östergötlands Vallongilles nyutkomna skrift "Arbetskraftsvandring bland vallonsläkter i Östergötland under 1600-1700-talen".

Det är ett lovvärt initiativ och förhoppningsvis manar det till efterföljd i andra vallontrakter.

Den innehåller bl.a. en kort presentation av de olika bruken och även en kort presentation av de tidigaste generationerna hos vallonsläkterna i landskapet.

Jag kan emellertid inte finna Paillardel, trots att "de flesta har på något sätt anknytning till Godegårds bruk, där släkten tidigt etablerade sig" (K.Lindblom, del II, sid 141).

Anledningen till att jag ställer frågan här i forumet, istället för att skicka den till författarna, är att det kan ha ett vidare intresse för många SVÄ-intresserade att bidraga med kompletteringar och förbättringar.

Jag vill understryka att detta absolut inte är menat som kritik av denna efterlängtade skrift, utan snarare ett startskott för andra, kompletterade upplagan.

Med vänlig hälsning

Kjell C.
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 59
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 26 Januari, 2008 - 16:50:   

Hej!
Skriften är mkt läsvärd och det krävs nog stor ork för att sammanställa ngt sådant. Man är naturligtvis beroenda av att någon visar intresse att skicka in material. Liksom Cederlind saknar jag dock några släkter. Som Paillardel-ättling saknar jag naturligtvis den släkten. Vidare saknar undertecknad: Bayard, Bevy, Bodechon, Le Dent och Pescheur.

Under titeln "Vallonsläkter som årefunnits som enstaka individer", s 44 kan möjligen sortera:
Johan Barfong (de Barchon) enl Godegårds mantal 1659

Vidare bör man utreda de fynd Cederlind gjort i Godegårds mantal:

Ponsle 1673
du ruen ?? 1673

Vill även passa på att ömma för restaurering av mantalslängder i Godegård.

Mvh
Jonas Palm
 

CHR
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 31 Juli, 2009 - 10:36:   

Hej, jag heter Charlotte!
Jag pluggar till lärare vid Uppsala Universitetska och kommer till hösten skriva en uppsats i historia som kommer att handla om vallonerna i Östergötaland. jag har redan fått ta del av Östergötalands vallongilles skrift tack vare Anders Herou. Men söker efter mer information. Skolan vill helst att man använer förstahands uppgifter. Jag har själv en massa släktingar på mormors sida som kommer från Godegård, men ingen som har ett vallonska namn. Däremot har jag vallonblod från min fars sida.
Jag undrar vilka bruk som fanns i området? jag känner till Godegård, De Geersfors (nedanför Godegård) och Finspång.
Jag undrar även om bruken hade någon speciell inriktning, som exempelvis vapensmide
Detta är i alla fall en början. Jag ta tacksamt emot information via detta forum eller till min mejl charlotte@ryrholm.se
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 23
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 01 Augusti, 2009 - 16:26:   

Du kan hitta bruken i området i den sockensorterade
versionen av Harmens register:

www.genealogi.se/smed/harmens2.html

Gå t ex ner till Godegård. Och Risinge (där
Finspång ligger) samt ev. andra socknar beroende
på hur stort område du syftar på.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: