Vallon(ättling), när är man det? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Vallon(ättling), när är man det? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Anna Klevebäck
Postat den Tisdagen den 19 Oktober, 1999 - 13:49:   

Anser ni att man måste härstamma i rakt led ner till en ättling från Vallonien? Eller ska man dessutom tillhöra en smedsläkt från Vallonien? Eller...?

Min farmor som själv ansett sig som vallonättling (Anna Gefwert, född 1880/90-talet) är tydligen "bara" en smedsläkt.

Snopet, men det kanske finns lite olika definitioner beroende på vem man talar med.
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Tisdagen den 19 Oktober, 1999 - 15:07:   

Smedsläkter finns både rent svenska, tyska t.ex. Stockhaus, vallonska t.ex. Bonnevier eller flamländska dit släkten Gevert tillhör.

Men kommer man in i en smedsläkt så finns stor möjlighet att man får en ingift vallonana. Som i mitt eget fall. Jag härstammar från hammarsmedsmästaren Jonas Johansson Broms (1711-1774), troligen tillhörande en svensk smedsläkt. Hans far heter Johan Olofsson (död före 1745). Johan är däremot gift före 1700 med Maria Henriksdotter Bonnevier (död 1759).

Och läser jag ingifta släktnamn i Svenska Smedsläkter nr 6 och 8 från registret så stöter jag på vallon namn som: Allard, Bonnevier och Hero (Herou).

Mvh
Fredrik
 

Agneta f.Gäfvert
Postat den Tisdagen den 19 Oktober, 1999 - 20:03:   

Är det någon som har lästips om flamländska smedsläkter? Skulle vilja läsa mer om när och hur de kom till Sverige, vilka bruk och vilket smide som användes t.ex.
MVH Agge
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Tisdagen den 19 Oktober, 1999 - 23:40:   

Hejsan Anna Klevebäck!

Vallonättling blir du bara du har minst en ana, som kommer från Vallonien (Norra Frankrike och Belgien).

Sedan skall det sägas att det är långt ifrån alla vallonsläkter som var smeder. De flesta var kolare, skogshuggare, körare etc. Dock med det gemensamma att de var verksamma inom bruksnäringen.

Nu kommer en liten fråga. Du skrev i ett inlägg förrut att din farmor var helvallon. Vad har hänt nu? Du börjar koppla bort det. Hette bägge hennes föräldrar Gewert? Då förstår jag din vändning. Men om jag antar hennes mor hade ett annat släktnamn, vad är det isåfall?

När det gäller den berörda flamländska släkten Gevert, står följande i ingressen i Svenska Smedsläkter nr 6: "Den äldsta skriftligt belagda anfadern i Sverige är Andreas (Anders), verksam i Forsmark 1627-32. Tillsammans med honom förekommer Anders, Jakob och Klas, uppenbarligen söner".

Läser jag i stycket ovanför i ingressen står följande: "Släkten har sannolikt flamländskt ursprung. I de äldsta svenska källorna är stavningen Kiefwert vanlig. Tje-ljudet kan vara ett försök att beteckna det holländska sche-ljudet, som ligger ganska långt bak i halsen".

Mvh
Fredrik
 

Anna Klevebäck
Postat den Onsdagen den 20 Oktober, 1999 - 8:31:   

Nej, jag skrev att hon var 1/4-dels vallon d v s att *hennes* far- eller morföräldrar var helvallon. Nu har jag dock fått andra uppgifter (jag måste kolla upp detta) att hon var 1/2-vallon d v s att min farmorsfar var hel-vallon. Eller av smedsläkt!

Detta börjar bli intressant för det har visat sig att jag har valloner på min morssida också. Men där vet vi bara att de kom från Småland och har inget namn att gå på.
 

Michel
Postat den Måndagen den 05 December, 2005 - 8:48:   

Hej

Min morfar hette Blanc i efternamn, kan det vara ett vallonskt namn?

Michel
 

Sylvia Dahlström
Postat den Måndagen den 05 December, 2005 - 11:24:   

Hej!
Blanc, -även stavat le Blanc och Blank är ett vallonnamn använt av de fransktalande vallonsläktena.
Mvh Sylvia
 

Marie Dahlqvist
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 03 Maj, 2008 - 16:57:   

känner någon till Pedrillo el.perdrillo som vallon namn?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 52
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 03 Maj, 2008 - 22:38:   

Marie!

Pedrillo eller Perdrillo är inget vallonnamn. Det låter mer spanskt eller möjligen italienskt.

Hälsningar
Stig Geber
 

Viktor
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 07 Oktober, 2008 - 19:40:   

Jag vet verkligen inte vilken tråd jag ska ställa den här frågan så jag får väl göra det här:

Är Vallonerna ursprungligen ett krigarfolk eftersom de var så skickliga smeder. De smidde kanoner ochj vapen åt svenskarna då de kom hit.
Jag hoppas ni kan svara på den frågan och jag ber om ursäkt för att den hamna just i denna tråd...
 

mr.bill
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 23 Oktober, 2008 - 11:16:   

är det någon som vet eller hör något om namnen tupp eller bronell ska tydligen vara vallonskt
 

Åse waldén
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 01 November, 2009 - 16:55:   

Hej,

Finns det någon som kan hjälpa till med namnet Rukman i habo. Står hela tiden faktorismed när jag följer min ana gabriel bakåt. Han dog 1764.
verkar som att det var flera med samma efternamn som höll på med detta i samma socken.

Tacksam för svar

Åse Waldén
 

Elvy Drugge (elvy_drugge)
Forum-medlem
Användarnamn: elvy_drugge

Meddelande Number: 4
Registrerat: 1-2010
Postat den Måndagen den 25 Januari, 2010 - 15:57:   

Har aldrig hört att Valloner skulle vara krigiska av sig. Om det smidde vapen har nog mer att göra med vad uppdragsgivarna ville ha ut av järnet. Men duktiga arbetare och yrkesmän var de. Det var därför man importerade dem.
 

Christina Jerling
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 03 Juni, 2010 - 23:01:   

Kan namnet Jerling vara vallonskt?
 

Moa
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 23 Oktober, 2010 - 12:05:   

hej
Jag släktforskar lite och har hittat att en av mina ättlingar hette Fagot eller Faggot i efternamn är det typiskt vallonskt? Och jag undrar också vart valloner kom från början?
Tacksam för svar
Moa
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 163
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 23 Oktober, 2010 - 18:26:   

Moa!
Fagot eller Faggot, som det skrev senare, är en riktig vallonsläkt. En stamfader, Pier Fagot, var kolare vid Åkers bruk 1633-1634. Efter honom finns en rad ättlingar. Se Kjell Lindbloms bok Vallonättlingar under 1600-talet, del III, där det finns tre sidor om släkten.
De svenska vallonerna kom i början av 1600-talet från Vallonien i nuvarande södra Belgien och norra Frankrike.
 

Sös
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 07 April, 2011 - 11:19:   

Hej!
Jag har också börjat släktforska lite och läste ifrån pärmen på en familjebibel min farfars farfar tog med sig till Sverige när han och hans familj flyttade från Vallonien. Hans efternamn var Husing.
Hans son, min fars farfar avsade sig släktnamnet Husing och antog det svenska efternamnet "Ericsson" dvs. Erics son.
Är det någon som känner igen det vallonska efternamnet?
Mvh Sös

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: