Vallonernas utseende Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Vallonernas utseende « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Filip Jansson (filip)
Ny medlem
Användarnamn: filip

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2008
Postat den Onsdagen den 09 Januari, 2008 - 14:11:   

hejsan alla valloner! jag har en kanske en lite ovanlig fråga och kan börja med att säga att en del har upfattat mig som utländsk och jag har börjat att intressera mig på vart mitt utländska drag kan komma ifrån, funderade på valloner eller romer (zigenare).Hur såg vallonerna ut? Jag har fått höra att jag inte ser svensk ut flera gånger. Är det någon som vet om man kan bli mörkare än sina nära som man kan ärva gener (drag) längre bak i släkten? Är bara 16 och är lite för ung för att börja släktforska så jag undrar vad det kan vara om det nu är valloner eller någonting annat. Tacksam för alla svar!

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 82
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 09 Januari, 2008 - 14:33:   

Inte är du väl för ung för att släktforska? Det kan man göra i alla åldrar. Vallonerna hade en lite mörkare hy än vi bleka svenskar och mörkt hår och mörka ögon men hade i övrigt inga direkt särskilda drag. Hör med äldre släktingar om vad de vet, det kan ju finnas valloner eller annnat intressant längre bak som gett dig dina som du säger utländska drag. Visst kan generna hoppa över någon generation ibland det händer.

Filip Jansson (filip)
Ny medlem
Användarnamn: filip

Meddelande Number: 2
Registrerat: 1-2008
Postat den Onsdagen den 09 Januari, 2008 - 14:42:   

hur släktforskar man enklast, går det att göra det vid datorn? har ingen alls erfarenhet om släktforskning så hur ska man börja och vad är det enklaste sättet?

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 83
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 09 Januari, 2008 - 17:08:   

Det går att släktforska via datan och på denna sajt finns sidan Börja forska den hittar du om du klickar på svä startsida,sedan forskning så kommer den upp i menyn. Där finns bra tips på hur man går till väga. Besök gärna också sidan Anbytarforum, www.genealogi.se Där finns mycket att läsa och lära av.
Lycka till så länge Sylvia

Viktor
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 07 Oktober, 2008 - 19:32:   

zigenare säger sig ofta vara Valloner dels för deras dåliga rykte. Vi Valloner har ganska mycket utländska drag än idag.
Se bara om du har jocka mörka ögonbryn och en ganska hög näsa. Höga kindben och extra armväck.

A-L
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 26 Januari, 2009 - 16:20:   

Vad innebär extra armveck?

Lolo
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 04 Maj, 2009 - 21:46:   

Hej A-L! Det är inget armveck utan en slags rand/avskärning som framträder mer eller mindre tydligt. Har själv det på underarmen (insidan ca 5-7 cm nedanför armvecket).

klara
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 17 Juni, 2009 - 21:50:   

hej! jag är inte riktigt säker på vilken etnisk bakrund jag har. många tror att jag är halvt asiat. men jag tror att min släkt kan ha varit valloner.
jag har en knöl i kraniet.
jag har ett armveck
stor näsa
mörk brunt hår
stora ögonbryn.
men jag har asiatiska ögon.
Är jag vallon ialla fall ?

Lillie
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 11 Februari, 2010 - 9:38:   

Något annat typiskt för valloner är att man inte har några öronsnibbar.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: