Religionstrider Sv Kyrkan(s präster) ... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Religionstrider Sv Kyrkan(s präster) mot valloner/bruksfolk « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

simson
Postat den Torsdagen den 04 November, 1999 - 7:44:   

Vad är skrivet om religionstrider Svenska Kyrkan(s
präster) mot valloner/bruksfolk?

Även tips på tryckta källor där det står önskas!

Vilken kunskap finns hos dig som forskar?

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 04 November, 1999 - 22:28:   

Simson!

Det är brukligt att man anger sitt riktiga namn i inläggen.

En av de tidigare inläggen om religiösa förhållanden är prästen i Österbybruk, Per Pehssons avhandling "De till Sverige inflyttade vallonernas religiösa förhållanden", Uppsala 1905.
Jag har inte studerat detta ämne närmare.

Stig Geber i släktforakargruppen.

Stefan Simander (Simson)
Postat den Fredagen den 05 November, 1999 - 8:41:   

Tack för tipset Stig!
Jag lyckades leta rätt på Karl Kilboms Vallonerna
på Landsarkivet igår och där stod ju det mesta om
detta, liksom flera källor (bl a den bok du
nämnde).
Dessutom fick jag veta att en doktorand (i
kyrkohistoria?) på teologen i Uppsala håller på
med detta ämne sedan ca 15 år tillbaka, så det är
väl bara att hoppas att avhandlingen kommer snart.

Mitt namn är Stefan Simander. Jag beklagar om det
blev fel, men jag gjorde som jag brukar göra på
Anbytarforum. Nämligen slog in mitt användarnamn
simson + lösenord. Jag har nu kollat min profil
och upptäckt att såväl att båda dessa namn har
stor bokstav där. Kanske det gjorde att det blev
tokigt? Hoppas det fungerar nu!?

Det verkar fungera ser jag efter
förhandsgranskningen!

Stefan E Sundbäck
Postat den Lördagen den 06 November, 1999 - 0:45:   

Bäste namne!

Det är ett mycket intressant ämne Du berör. Min teori är nämligen den att vallonerna haft ett stort intresse för religion och kyrka - men inte alltid haft ett enkelt förhållande till kyrkan. Asmus Groth, som inkom med Govert Silenz till Avesta 1624, har jag uppgift på att han var kyrkvärd. Det bör ju betyda att han haft såväl prästens som kyrkfolkets förtroende och anseende i kyrkliga frågor.
Intressant - och kanske en del i det något komplicerade förhållandet till kyrkan vallonerna hade - är den bakgrund vallonerna hade i dåvarande Spanska Nederländerna. Som namnet antyder löd nuvarande Nederländerna och Belgien vid mitten av 1500-talet under den spanska kronan. Spanien var ett katolskt land, medan det redan under medeltiden fanns tendenser i Nordvästeuropa till att vilja andra relationer till påvemakten i Rom och till att tänka i andra banor än man tidigare gjort inom den katolska hierarkin. Jag tänker t ex på den s k beguinrörelsen. Vallonerna i 1500-talets Spanska Nederländerna kom till stor del att ansluta sig till de reformatoriska tankegångarna. Detta ledde till att de kom att bli förföljda av den spanske hertigen av Alba. Dessa förföljelser kulminerade under 1560-talet. Till viss del är nog dessa förföljelser en bidragande orsak till att vallonerna började söka sig till "säkra" protestantiska områden, däribland till Nordtyskland (området mellan Hamburg och Lübeck) och till Sverige.

Stefan
adr:
Köpmanvägen 31 A
950 40 TÖRE
tel: 0923 - 64 00 11

Kjell Lindblom
Postat den Lördagen den 22 Januari, 2000 - 10:02:   

Hej!

Den ovan nämnda avhandlingen är nu presenterad. Tore Hållander försvarade den 14 januari sin doktorsavhandling "Vägen in i sockenkyrkan. De uppländska vallonernas religiösa assimilation 1636-93" på teologiska fakulteten vid Uppsala universitet.
Den intresserade kan läsa avhandlingen på KB eller något av universitetsbiblioteken.

Kjell Lindblom
Postat den Lördagen den 22 Januari, 2000 - 10:05:   

Hej!

Den ovan nämnda avhandlingen är nu presenterad. Tore Hållander försvarade den 14 januari sin doktorsavhandling "Vägen in i sockenkyrkan. De uppländska vallonernas religiösa assimilation 1636-93" på teologiska fakulteten vid Uppsala universitet.
Den intresserade kan läsa avhandlingen på KB eller något av universitetsbiblioteken.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: