Författare |
Meddelande |

johan
| Postat den Fredagen den 05 November, 1999 - 21:50: | |
Hej,,. Är det någon som kan hjälpa mig att hitta min släkt? Dom skall vara valloner från dannemora trakten och flyttade upp till Norberg med namnet öberg det är allt jag vet. Men för några år sedan ringde någon från Dannemora trakten min mormor och frågade om hon var intresserad av att köpa ett släkt träd men hon tackade nej och hon tog inget namn på honom heller. MVH Johan Klingberg Norberg |

Ann-Christin Rombin
Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 14 Juni, 2010 - 9:00: | |
Hej Johan! Jag påstås oxå komma från vallonslälkt och har försökt hitta några bevis för detta. Men inget om valloner än. Däremot har jag en hel del smeder i antavlan. Bla en Öberg Johan Född i det kan stå Torshälla men jag har svårt att tyda i kyrkboken det är så suddigt. Verkar komma från det jag tyder som Högsjö Reser upp till Utansjö (Ev Ångermaland låter troligt ligger ju på vägen upp till Umetrakyen där jag bor) Blir värvad från Utansjö (Kan vara i Ångermanland) upp till Hörneå 1776 där han är till 1779. Han omnäms som mäster manufaktursmed och Hammarsmed. Gift med Ingrid Jakobsdotter. Har bla annat en dotter Stina eller Catrina Född Öberg född 1762 (Båda namnen används Stina kanske är ett smeknamn på Catrina Cat går att läsa i kyrkbok men rina kan vara något annat) OK Hon är född 1762 Hon gifter sig med Bäckström Eniok Sockensmed och familjen avteser från stockholm den 22/9 1775 Är på bruket i Hörneå 1776 (sammtidigt som svärfadern och svärmodern Stinas föräldrar allså) Flyttar till Sävar 1809 (Sävar ligger tre mil n om Umeå )Hon är en Öberg Fins någon av dessa i din antavla? Hör av dig på min epost i sånna fall blir jag jätteglad. MVH A-C |

Göran Löding (silverl)
Forum-medlem Användarnamn: silverl
Meddelande Number: 4 Registrerat: 12-2008
| Postat den Måndagen den 14 Juni, 2010 - 21:20: | |
Hej ! Enligt smedskivan 6 är manufaktursmeden Johan Öberg född i Eskilstuna 1726 död 1782-12-21 Hörnefors bruk Umeå lfs.Han var manufaktursmed vid Utansjö bruk Högsjö Ångermanland men flyttar enligt Högsjö hfl till Nordmaling 1774. Gift 1757-10-20 i Högsjö med Ingrid Jakobsdotter Sjöberg f 1730 begr 1805-03-03 i Hörnefors bruk. Din Stina var född 1761-01-22 vid Utansjö bruk och till döpt Stina Kajsa. Gift 1779-01-24 med manufaktursmeden vid Hörnefors bruk Enok Bäckström f 1759 begr 1809-10-29 i Sävar. Har själv ingen koppling till denna släkt men är ättling till ett flertal andra smedsläkter från bla Ångermanlänska järnbruk och är allmänt intresserad av "järnbrukstiden"och dess släkter. Hälsar Göran Löding. |

A-C Rombin
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 15 Juni, 2010 - 11:19: | |
Tack för din utförliga info. Jag har just bara nu börjat intressera mig för om det ska finnas vallonskt blod i släkten som det påstås. Samma sak med min make Kenneth som härstammar från Mora Grycksbo trakten på sin fars sida. Men det får jag ta tag i senare. Lite kul i sammanhanget är att min far fortsatt jobba inom industrin med stål fram till sin pensionering då som svarvare och Kenneth min make är vad han brukar benämna som riktig plåtslagare. Alltså han kan bocka böja och göra alla detaljer som behövs på tex ett tak inte bara montera. Ja det var en liten utvikning. Jag tackar för din info och kommer att studera forumet mera ingående framöver för det finns mycket av intresse här. Hälsningar A-C Rombin född Bäckström |