Streck under armarna Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Streck under armarna « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Kerstin Arnesen
Postat den Söndagen den 20 Februari, 2000 - 22:25:   

Hej. Jag har fyra barn som alla har ett tvärgående streck på underarmarna. Min make som enligt svärmor är av Wallonsläkt har inte detta streck. Min äldste son hörde att strecket var ett tecken på att man var av Wallonsläkt. Har ej släktforskat men tror inte att jag själv har sådan härstamning kan det i så fall vara en generations överhopp? Tänk vilka diskussioner det kan bli om faderskap m m om detta tecken är sant. Min svärmor är från Billesholm - Kristinastad, skåne
Själv har jag rötter från Boråstrakten och Dalarna- Sollerön.
Hälsningar Kerstin Arnesen, Lindome

Rönneshyttan
Postat den Fredagen den 05 Januari, 2001 - 1:41:   

Hej
Vet ej om du fått svar på din fråga, men jag har också hört att man skall ha ett streck på underarmarna, vilket jag själv har, alla på min faders sida, har detta, och enligt gamla släktingar är vi valloner, detta håller jag på att släktforska i om vi är valloner.

Janne Örebro
Postat den Måndagen den 05 Februari, 2001 - 12:56:   

Hej Kerstin Arnesen och Rönneshyttan

Var exakt på underarmen sitter
detta streck?

Håkan Bergström
Postat den Onsdagen den 07 Februari, 2001 - 21:07:   

Jag bor i Belgien sen några år och simmar på badhus för att hålla mig i form och jag har noterat att ALLA, säger ALLA, valloner har streck på båda armarna och ibland på benen med - faktum är att det är så man skiljer valloner och flamländare åt här i Belgien. Fransktalande brysselbor har dock bara ett streck på ena armen, förmodligen p.g.a. uppblandningen med flamländare...

sylvia dahlström
Postat den Torsdagen den 28 Juli, 2005 - 18:04:   

Vad är detta för sträck och hur ser det ut?????

amanda melin
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 17 April, 2007 - 13:12:   

detta var ju lustigt!
jag har själv alltid undrar varför jag har sträng tvärs över underarmarna. de ser nästan ut som ett bleknat ärr. en som en lätt fördjupad skåra ca en decimeter efter armvecket
mvh/
amanda melin

Lii
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 26 Januari, 2009 - 18:07:   

Hur är det med valloners hudfärg? vilken färg har den?

Nora Göteborg
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 01 Maj, 2009 - 16:23:   

Detta med streck. Har själv ett sådant på ena underarmen och har alltid försökt dölja det för att det ser lite konstigt ut. Kan det inte vara en fosterskada? Nu i sommar ska jag studera folks armar, det måste väl finnas massvis "vanliga" svenskar med dessa streck. Min fars mors sida är outredd. Den person längst tillbaka jag fått fram var murare men var han kom ifrån vet jag inte.

anso1971
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 18 Februari, 2011 - 23:35:   

Framträder strecket tydligare om ni böjer armen lite lätt? Jag har både på överarmen och underarmen, dock tydligare på underarmen. Vikaer jag armen så möter i princip strecken varandra. Jag har själv dragit slutsatsen att det är babyhull-streck, alltså svaga spår av att vi en gång haft några extra "armveck". Har inte alls tänkt att det skulle kunna vara genetiskt, men det är klart att det kan vara. Min farmor hade svart hår och min mamma har sagt att farmors släkt var valloner. Dessutom har jag blodgrupp AB...:-)

Sivan
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 28 Februari, 2011 - 14:20:   

Det här låter ju otroligt konstigt! Jag håller på och letar efter en förfaders förfäder - Abraham Wellamsson i Hällestad f 1632 (mf ff ff mf)men det är ju längesedan... Jag kunde inte låta bli att dra upp ärmarna och kika på mina armar fast det låter minst sagt knasigt...men till min häpnad finns det på höger arm faktiskt en skåra ca 8 cm under armvecket. Skulle blodgruppen också indikera vad man har för förfäder?? Har svårt att tro på sådant; verkar mycket fantasifullt. Jag har 0 rh+ men mycket har ju hänt under dessa århundraden; jag har många anor från diverse håll!

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: