Är blodgrupp AB typisk för valloner? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Är blodgrupp AB typisk för valloner? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Björn Blom
Postat den Lördagen den 06 Maj, 2000 - 0:00:   

Finns det några belägg för att att blodgrupp AB är vanligare för vallonättligar än för befolkningen i övrigt???

Emmanuel Dubrulle
Postat den Tisdagen den 15 Maj, 2001 - 9:04:   

Nej , det är bara trams

Veronica
Postat den Fredagen den 04 Januari, 2002 - 11:10:   

Varifrån kommer idén att många vallonättlingar har blodgrupp AB? Intressant. Jag själv är troligtvis vallonättling, med blodgrupp AB, extra veck på armen osv. Skulle vilja veta mer om dessa "tecken".

Jesper
Postat den Fredagen den 04 Januari, 2002 - 22:54:   

nej det är bara larv jag tillhör själv två vallonsläkter och har O Rh+ och inget extra veck i armen.

Man brukar mest kunna misstänka vallondrag ifall man har bruna ögon och om man då isådana fall inte vet om att man har något utländskt inslag i släkten på de senaste generationerna.

Ta till exempel befolkningen i Uppsala idag där har nästan halva befolkningen bruna ögon och det har säkert att göra med alla vallonbruk däromkring.

Gurra
Postat den Söndagen den 29 Augusti, 2004 - 0:03:   

Jag är Vallonättling och har AB....

Björn Blom (Bblom)
Postat den Måndagen den 30 Augusti, 2004 - 13:22:   

Min fråga från 2000 väcker tydigen känslor. Jag vill bara klargöra att bakgrunden till frågan inte är någon idé om det "rena blodet" som bärare av några särskilda egenskaper, jag har bara funnit att ett antal vallonättlingar i min omgivning just har blodgrupp AB.
Den svenska befolkningens blodgrupper fördelar sig på detta sätt: A 44%,AB 6%,B 12%,0 38%. Hur är det i Vallonien? Är det samma fördelning mellan blodgrupperna? Frågan är väl akademisk men det är ju viktigt att man har rätt blod i blodbankerna.

IAlm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 02 April, 2007 - 22:48:   

Kolla gärna på
www.loodbook.com/inherited.html
där finns en sida "World distribution..." som visar fördelning av blodgrupp i världens länder.

swerco
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 18 Februari, 2010 - 14:51:   

det finns en vetenskaplig ide´ om blodgrupper-O är den äldsta-jägare och samlare-A har jordbrukarna-t.ex.Skåne-B är flexibla högstående vandrare-AB slutligen är yngst och ett resultat av stadsliv och kultur-Nederländerna är ju ett folktätt område-men alla stammar från O-det är matvanorna som är orsak till olika egenskaper hos blodet.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: