Vallonerna's Religion Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Vallonerna's Religion « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Chris Troy
Postat den Tisdagen den 09 Maj, 2000 - 11:32:   

Kan någon förklara vilka kyrkor Vallonerna tillhörde då dom reste till Sverige? Det skedde ungefär samtidigt med Huguenot utflykten från Frankrike. Jag undrade om det var många av Vallonerna som var också Huguenotter, eller om dom var, för det mesta, Katoliker. (Ursäkta svenskan).

Saga Christina Ask Troy
Australien

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 09 Maj, 2000 - 22:10:   

Chris!
Vallonerna var i allmänhet calvinister, inte katoliker. Hugenotter var en annan grupp. Det finns kanske någon som kan besvara detta bättre än jag gjort här. År 1905 utgav Per Pehrsson en bok " De till Sverige inflyttade vallonernas religiösa förhållande". Den kanske kan ge svar på dina frågor.
Hälsningar Stig Geber

Emmanuël Dubrulle
Postat den Tisdagen den 24 April, 2001 - 9:16:   

I vår tid Vallonerna i Belgien är 99 % katoliker, det var annorlunda i 16-17nd seklet ,nästa alla 'Dubrulle' exempelvis lämnade Belgien till Holland, Tyskland,Amerika,Kanada,Sverige på grund av deras calvinista tro. Ursprungligen, New Yorks befolkningen var Valloner från Mons (Bergen på flamländska) området och dem utvandrade av religiösa skäl.

Lars Peter Jakobsson Drugge
Postat den Lördagen den 24 Maj, 2003 - 18:22:   

När vallonerna kom till Sverige hade de med sig reformerta skollärare och präster. Till en början hade de religionsfrihet (om de var reformerta, antar jag). På grund av drottning Kristinas övergång till katolicism framkallades en reaktion som inskränkte religionsfriheten bland främmande trosbekännare, katoliker som bland ickeluterska protestanter (därför avstannade troligtvis inflyttningen av valloner).

Källa; Nordisk familjebok. 2:a upplagan

Nordisk familjebok finns utlagd på nätet i Project Runeberg. Sökrätt på deras hemsida så kan ni läsa hela artikeln om valloner och kanske få lit information.
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfck/

Hälsningar Lars Peter Jakobsson Drugge

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 27 Juni, 2004 - 15:58:   

Hej!
Under fria ämnen "Vallonen Per Jansson????" har jag hittat några sajter som kan vara intressanta i detta ämne.
Mvh
Jonas Palm

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: