Schult Vallonnamn ?? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Schult Vallonnamn ?? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Dan Söderman
Postat den Söndagen den 26 November, 2000 - 16:44:   

Som nybliven medlem i vallonättlingar undrar jag varför släkten Schult finns med bland Vallonerna och är upptagen med ett eget nummer?
Detta var en tysk smedsläkt som jag också själv tillhör. Den gren jag själv tillhör gifte in sig i Vallon namnen Cosswa och Paradell. Men detta bör väl inte göra så att dom kvalificerar sig till att vara en vallonsläkt?

Mvh

Dan
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 26 November, 2000 - 19:16:   

Dan!

Du har helt rätt i att Schult inte är något vallonnamn. Att namnet finns upptaget med ett nummer betyder inte att föreningen ansett det vara ett vallonnamn utan bara att någon medlem har noterat det som sitt intresseområde.
På hemsidan finns däremot en lista på namn som bevisligen är vallonnamn.

Hälsningar Stig Geber
 

keros
Postat den Måndagen den 20 Februari, 2006 - 22:18:   

Hej!

Har hittat namnen Hollsten och Pollack i min släkt. Har de någon anknytning till vallonerna?
Tack för svar!

Hälsningar
Åke Rosén
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 20 Februari, 2006 - 22:58:   

Hej !

Dessa namn är inga vallonnamn. Däremot fanns det smeder med dessa namn. Flera kvinnor med dessa namn var gifta med valloner.
En Katarina Hollsten var gift med en spiksmed som hette Gabriel Pierrou.
En Maria Lovisa Hollsten var gift med smeden Gustaf Ulrik Hybinette.
En Johanna Pollak var gift med stallmästaren på Österby bruk, Michel Bovin.

Hälsningar
Stig Geber
 

Ulla Hansson (Uahan)
Postat den Tisdagen den 21 Februari, 2006 - 13:42:   

Hej!
Kan komplettera Stigs inlägg med att Hollsten troligen är en "försvenskning" av den tyska delstaten Holstein. Pollack sägs att det är en omskrivning av polack dvs någon som var från Polen.
Mvh Ulla
PS Har Hollsten bland mina anor, dock inte Pollack.
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 21 Februari, 2006 - 22:01:   

Hej!
Jag kanske har fel men är inte Meldersteins bruk (i Råneå) en sammanslagning av Melderkreutz och Holstein. Troligen var väl varken den förre el senare vallon, men anknytning kan ju finnas. Min mormor Ebba Efrosynia Johansson Drugge kommer från Råneå, varför jag har intresserat mig för det bruket. Inte mycket är dock kvar av själva bruket i dessa dagar.
Mvh
Jonas Palm
 

marie_oh@hotmail.com
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Juni, 2008 - 11:26:   

Hej!
Jag har sökt mitt gamla släktnamn Siljat men inte lyckats någonstans min mormor sa att det skulle vara ett vallonnamn min mormors morfar hette Wilhelm Siljat och bodde i Knista socken på 1800-talet
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Juni, 2008 - 17:47:   

Hej Marie!

Är det möjligen denne Vilhelm Siljat du menar som får barn i Knista 1876?

SCB Knista GID 100018.38.59400
*1876-08-28 Anna Matilda
Arb. Vilhelm Siljat och h Augusta Fredrika Berglund i Medskog.

F: Vilhelm Siljat f 1848-12-18 Smedstorp, Villingsberg, Knista (C:4 Knista GID 2322.39.54200).

FF: Jan Siljat f 1810-01-25 Villingsberg, Knista (C:3 Knista GID 2322.38.25700). Torpare.

FFF: Jonas Siljat f 1776-12-11 Villingsberg, Knista (C:2 Knista s 145) Mästersven (smed).

På Smedskivan 5 finns fler generationer angivna som leder till anfadern Silliacus Gerich, hammarsmed död 1675 i Fellingsbro (T). Detta bör ju vara en tysk smedsläkt med tanke på efternamnet. Släkten kallas Seljat/Siljat/Silja.

Vilhelm Siljat får även sonen Karl Gustaf 1878-12-29 och dottern Emma Christina f 1881-09-27 i Knista enl husförhöret AI:21 s 313 och AI:22 s 317 Medskog. 1881-11-17 flyttar familjen till Vikers kapell (T).

Du kan också titta på anbytarforum www.genealogi.se där det finns information under "Ämnen - släkter - smedsläkter".

Mvh

Britt-Marie
 

Marie
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 09 Juli, 2008 - 14:34:   

Hej Britt-Marie!
Jag vill tacka dig av hela mitt hjärta för din info. Jag är ingen van släktforskare (har nyss börjat kolla runt lite) Allt stämmer det är min släkt min gammelmormor hette Matilda Siljat. Du har varit till stor hjälp. Har nyss fått kontakt med en avlägsen släkting från Tyskland detta är hur spännande som helst!
Tack ännu en gång
Mvh
Marie
 

Mikaela
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 26 Juli, 2009 - 23:47:   

Hej!
Jag har hört från min morfar att hans sida av släkten ursprungligen är valloner, de ska ha kommit till Sverige under 1600 talet, min forfar heter Ulf Blanch och han säger att efternamnet är från släktingarna som invandrade.
Kan det stämma att det är så, är Blanch ett vallonskt namn. Finns det i så fall nån mer info, jag har absolut inga namn att gå efter.

Mvh Mikaela
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 105
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 27 Juli, 2009 - 0:22:   

Mikaela!

Blanch är mycket riktigt ett vallonnamn men det finns även många soldater som fick detta namn och som inte alls är av vallonsläkt.

Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: