Roos Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Roos « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Britt Marie Wetterstrand
Postat den Lördagen den 09 December, 2000 - 23:16:   

Vem känner till något om vallonsläkten nr 137 Roos som fanns i Södermanland på 1700-1800-talen?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 18 December, 2000 - 12:35:   

Britt-Marie!

Någon vallonsläkt Roos är inte känd. Numret 137 Roos verkar vara vara ett soldatnamn.
Har du inga närmare uppgifter om platsen eller yrke?

Hälsningar Stig Geber
 

Britt Marie Wetterstrand
Postat den Tisdagen den 19 December, 2000 - 9:30:   

Hej Stig!
Numret 137 Roos har jag fått från SVÄ släktnummerlista här ovan.
Min avlägsne släkting Fredrik Olsson f 1819-01-03 Axelsberg, Lilla Mellösa (D) var son till Olof Ros (Roos)f 1787-04-22 Hvalfalla Grufva, Floda (D). Olof Roos lär ha varit vallonättling.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 19 December, 2000 - 22:37:   

Britt-Marie!

Eftersom Roos inte är något av de kända vallonsläkterna förstod jag inte att numret var hämtat ur förteckningen på namn anmälda av våra medlemmar. Det är någon enstaka medlem som på detta sätt anmält att de är intresserade av släkten, men detta betyder inte att det är en ursprunglig vallonsläkt.
Kanske kan någon annan ge mer upplysningar om denna Olof Roos. Annars rekommenderar jag dig att göra en efterlysning i Anbytarforum, antingen under släktnamnet Roos eller under Södermanland/Floda för att komma vidare.

Hälsningar Stig Geber
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 27 Juni, 2004 - 19:03:   

Hej!

Jag blev lite avundsjuk när jag såg att Roos stod upptaget i listan över vallonsläkter.

Under fria ämnen "Vallonen Per Jansson????" diskuterar jag vallonernas religion och hur det kan ha gett upphov till efternamn, såväl som sk "dit". Två kyrkor som de Bres var inblandad i har spännande namn, varav jag intresserade mig för den senare av de två nedan:

De Bres and the Birth of the Belgic Confession
... Several members of the Church of the Rose were martyred ... the story of the Church of
the Palm was pieced ... De Bres remained undetected, having gone by a false name ...
www.pcea.asn.au/wpg_belg.html - 15k - Cachad - Liknande sidor

Både Roos och Palm kan ju vara soldatnamn. Men det är lite spännande att studera alternativ.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 18 Juli, 2004 - 15:53:   

Hej!
Jag sökte nyss igenom Hållanders avhandling om de uppländska vallonerna med sökordet Palm (Palmförsamlingen finns nämnd på s 11 och 123), och sedan av nyfikenhet med Roos. På sidan 35, under rubriken Bruksägrans konfession, kan man läsa att en viss Evert Roos tillsammans med Gerard de Besch, Velam Vervier och Peter Rochet arenderade Forsmarks bruk 1624-1630. Evert låter ju misstänkt svenskt, å andra sidan är han nämnd tillsammans med idel valloner. Det finns ett antal referenser på s 35 i nämnda avhandling som möjligen kan ge information om den aktuelle Evert Roos.
Mvh
Jonas Palm
 

Donna Johnson
Postat den Onsdagen den 29 September, 2004 - 18:17:   

I am looking for information on Daniel Ros/Roos. He was born: May 14, 1774 in ? Skaraborg. On his military data (after 1806) it states he was also a Bohuslander. He served in Sätila and died March 7, 1833.
I would like to find where he was born & try to find his family, parents & etc. I do know that prior to going to Sätila, he was in the Life Company of Göteborgs eskader. He got number 54. In the enrollments of 1805 it said that he served as a soldier/boatman for 11 years. He retired from this post in March 1806. His place & number then went to Anders Åberg. This came from: KrA:s dnr 422-2004-1789. This data came from Bo Lundström, achivist.
Any information would be greatly appreciated.
Thank you,
Donna Johnson
 

Rosa
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 29 April, 2007 - 10:04:   

Jag tänkte höra med er om ni vet nå om Efternamet Munter lr Munther från Holland..
Kom som arbetare inom byggnaden till Sverige.
Forskar om hans okända fru för att veta utav hennes sida me.. Vad tror ni? Kram på er alla

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: