Valoner -- i Halland?? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Valoner -- i Halland?? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Danne
Postat den Tisdagen den 23 Oktober, 2001 - 14:17:   

Hej!
Jasg är valonättling på min mammas sida. Hennes släkt kommer från Halland... Finns det några valoner som var där? Det borde det finnas..
 

Lindsye@hotmail.com
Postat den Fredagen den 25 April, 2003 - 9:49:   

Jag är oxå av valonsläkte på min mors sida. jag undrar om du har någon användbar fakta som man kan använda i ett skolarbete??

tack på förhand!
 

Sannie*
Postat den Onsdagen den 23 Juni, 2004 - 22:09:   

Hej hej!! Jag är valonättling från min pappas sida. Vårt släkte är utvandrat från HOLLAND. Nån som vet mer om själva valonerna i sig får gärna mejla mig på sannie_n86@hotmail.com

Kram Kram*
 

hydrolin
Postat den Torsdagen den 21 September, 2006 - 17:20:   

hej jag är valon från min mammas sida från belgien det var dom som lärde svensken att smida järn därför vi har mycket järn verk det är därför dom kom hit .
 

Berit Tod
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 13 November, 2007 - 21:32:   

Jag har för mig att det var Holländare som hjälpte till att bygga bl.a kanaler i Göteborg. Vilka var dessa?. Var de också Valloner eller...?
Jag har fått höra att någon anfader/moder på min mammas sida skall ha varit valloner men de bodde i Göteborgstrakten. Känner någon till något liknande?/Berit
 

Albin
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 08 Mars, 2008 - 20:14:   

Jag har valonsläkte från min pappas sida, och dom kommer från göteborgs området
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 61
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 09 Mars, 2008 - 17:20:   

Berit&Albin!

Louis de Geers ombud i Göteborg Johan von Saveland kan möjligen varit vallon. Flera varianter av stavning förekommer.

Under fria Ämnen på denna sajt finns "Valloner rekryterade av Lesley/Leslie" som behandlar en del av det du frågar om:

Holländska namn dominerar i: Fröding, H., Berättelser ur Göteborgs ädlsta historia, 1908. Vilka troliga valloner kan då identifieras?

På s 76 kan man läsa om Johan Amija alt Amian, som 1626 ankom till Göteborg.

Vidare kan några intressanta personer identiferas:

Staffan (Etienne) du Val, låter vallonskt, men han var troligen fransman, se s 199.

Jakob de Rees, s 51, rådsförvant 1624, och flyttar 1627 till Stockholm. Det är dock osäkert om han är vallon.

Antony Posset nämns på s 196 och på s 199 sägs att "han i domböckerna alltid går under namnet Antony fransman" På s 200 kan man läsa att han kallas "I Kristine kyrkas böcker Poscheth; möjligen kan han på sitt hemlands mål hafva hetat eller kallats Pochette. Åtminstone är detta mer sannolikt, än att han skulle hafva tillhört vallonsläkten Pousette, som väl ej under denna tid lämnat grufvor och järnverk."

Karlo Kalliala har tipsat om nedanst publikationer:

Helge Almquist, Göteborgs historia. Grundläggningen och de första hundra åren. Förra delen. Göteborg 1929. S. 319.

Erik Vikland, von Horn, släkter. - Svenskt biografiskt lexikon 19. S. 413.

Mvh
Jonas Palm
 

Alexander H
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 09 Januari, 2010 - 23:57:   

hej. jag är valonättling på både min mor och min fars sida och vår släkt har bott i Göteborg i flera århundraden med så det kan ligga något i att valonerna har hjälpt till med kanaler m.m. i Göteborg. Är däremot inte helt säker men har hört att det ska vara så innan från någon annan med.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: