Vallonien Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Vallonien « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Sonia Biörkeroth
Postat den Måndagen den 08 April, 2002 - 21:40:   

Vad är Vallonien egentligen? Jag har försökt förklara för en amerikan om detta med valloner som kom från Vallonien som var delar av Belgien och norra Frankrike. Och jag har sett namnet Wallonien på en karta. Söker man på Vallonien - hamnar man på svenska web-sidor. Söker man på Wallonien - med W - så hamnar man på nationalist sites. I Amerikanska uppslagsböcker finns visst ordet inte alls.

Hälsningar Sonia B

Emmanuël DUBRULLE
Postat den Tisdagen den 09 April, 2002 - 15:28:   

Vallonien är faktiskt den fransktalande delen i Belgien, det är hur enkelt som helst resten är flamländsktalande

Emmanuël
Postat den Tisdagen den 09 April, 2002 - 15:29:   

Jag ber er om ursäkt
Det finns också en tysktalande minoritet :))

Hilda
Postat den Torsdagen den 13 Mars, 2003 - 17:19:   

Jag undrar var valloner ursprungligen kommer från, och om det det finns något, och i så fall vad som utmärker valloer från resten av belgarna.'
Finns det några valloner kvar i Beligen i dessa dagar?

Rosa
Postat den Torsdagen den 13 Mars, 2003 - 17:26:   

UNDRAR OM NÅGRA AV DESSA NAMNS ÄR VALLONSKA: DETZLER, DITZLER, DEZLER, DIEZLER, DIZLER, DETZELLER, DITZELLER, DIETZELLER, DETSLER, DIETSLER, DITSLER.
jAG TROT ATT DET UTTALAS ''DITSLER'', ÄR BARA OSÄKER PÅ STAVNINGEN.

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 13 Mars, 2003 - 21:54:   

Rosa!

Dessa namn verkar vara tyska. Just kombinationen zl, tz etc är ju typiskt tyskt.

Hälsningar Stig Geber

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 05 Maj, 2004 - 13:25:   

Hej Hilda!
Under släkten Chenon har jag citerat en vallon som kanske belyser lite av det du frågar om. En liknande fråga ställdes där, varför jag svarade under den släkten (kanske bör det inlägget ligga under fria ämnen?).
Mvh
Jonas Palm

Viktor
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 07 Oktober, 2008 - 19:24:   

Rosa, Vallonernas ursprung är Gallien. Ett land som existerade innan romariket tog över det. Efter att Frankerna drev bort romarna så har Vallonerna levt mer eller mindre med Frankerna. Vallonerna fick Vallonien, Frankerna grundade dagens Frankrike.

Liten snabb lektion :P

Viktor
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 07 Oktober, 2008 - 19:52:   

Vallonerna är ett bortglömd folk här i Sverige fast vi har gjort ett stort intryck i svensk historia. Endast få som ej tillhör Vallonsläktet vet om Vallonerna. Vi har en region, Vallonien. Där Vallonerna än idag existerar. Men frågan är hur länge Vallonerna kan kalla sig för just Valloner. Speciellt här i Sverige. För varje generation som går så kommer det bli allt mindre Valloner (om inte båda föräldrarna är Valloner)Teoretisk sett så finns det Valloner i Sverige, men hur mycket Valloner är vi? De som bara har ca 8% Vallon i sig skulle jag mer kalla något annat. Men det heter ju Vallonättlingar. Men det finns få släkter idag som kan säga sig vara "Riktiga" Valloner. Men det kommer sluta med att de sista Vallonerna finns i Vallonien, hur länge det nu tar innan de Vallonerna försvinner.
Teoretisk sett kommer det alltid finnas Vallon i någon människa. Men frågan är om inte Vallonerna är ett folk som håller på att bli bortglömd och ännu värre, håller på att dö ut?
Vi har en stolt historia bakom oss, vår historia sträcker sig ända till kristus födelse. Vårt ända riktiga land var Gallien som idag bara är historia.
Ni kanske tyker jag tänker lite konstigt nu, men det är så framtiden kommer att se ut för Järnets Folk. Vallonerna blev för splittrade, och då dör folket ut till slut. Men det kommer alltid finnas kvar något typ av Vallon i blodet i de kommande generationerna.
SKulle vara kul och se Vallonien bli självständigt, så Vallonerna återigen fick en stadig plats i världen och vi skulle leva kvar längre.

Det här är bara en Teori jag har, Så ni får gärna säga emot om ni har något klokt svar.

Vallonen!
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 13 Juni, 2011 - 23:09:   

Vallonien är ett stolt folkträd som jag försöker föra vidare, jag vill därmed att alla ni svenskar som antingen hör till valonien eller som dyrkar denna "ras" att gå med i min facebook grupp(Valonerna) -Vi stöttar alla som e med i denna grupp och det spelar ingen roll om du bor i småland, vi Valoner är starka tillsammans, precis som när vi gick emot dem 900 000 svenskar när vi bara var 2400.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: