Engelska smeder i Sverige? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Engelska smeder i Sverige? « Föregående Nästa »

Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande

Lennart Elg
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 12 Juni, 2010 - 16:32:   

När jag skummade Hfl för Liljendals bruk upptäckte jag att min farfarsfar Karl Gustaf Elg 1864 blev smeddräng hos smedmästaren Salomon Price, f 1/3 1823 i England.

Hur vanligt var det med engelska smeder vid svenska bruk?

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 141
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 12 Juni, 2010 - 23:04:   

Lennart!

Vid den här tiden började man prova nya smidesmetoder bl.a. lancashire- och puddelmetoderna. Kanske var det en smedmästare som kallats till Sverige för att lära ut någon ny metod.
Har du hittat inflyttningsuppgift och vad det blev av denne smed?

Hälsningar
Stig Geber

Lennart Elg
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 14 Juni, 2010 - 22:33:   

Stig!

Misstänkte något sådant. Har inte följt upp Price närmare eftersom vi inte är släkt. Av Hfl (Rämmen A1:11 - 1858-64, s. 123) framgår att Price flyttade till Liljendal, Pinebo, 1859 från Gustaf Adolf, och att äldste sonen är född 1853 i Sunne. Så han verkar ha bott i Sverige några år, och flyttat runt en del, vilket kan tyda på att han var här för att lära ut nya metoder.

Farfarsfar blev så småningom smedmästare och flyttade 1889 till Hagge Bruk, se http://w1.854.telia.com/~u85435856/ .

Hälsningar
Lennart

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: