Författare |
Meddelande |

Jennie
| Postat den Tisdagen den 30 November, 1999 - 15:59: | |
Hej, Är det någon som vet något om släkten Igel som skulle ha varit bosatt i dalarna? Invandrade från Belgien el möjligen finland. MVH Jennie Lindström |

Torbjörn Näs
| Postat den Tisdagen den 30 November, 1999 - 22:19: | |
Hej Jennie, om du menar släkten Igel från Mora i Dalarna, så är det ett soldatnamn. Soldat nr. 75 vid Mora kompani av Dalregementet. Det finns dock en soldat Igel som ger upphov till gårds- släktnamnet Igel i Bergkarlås och Risa byar i Mora. Denna soldat Johan Göransson Igel (1695-1753) är född på Ludvika bruk i Grangärde sn och son till Byggmästaren där Göran Larsson Morein (166(1)-1732), hans far var Byggmästaren vid Norns bruk i Hedemora sn Lars Göransson Morein (död 1703). Hans ursprung känner jag inte till, jag har snuddat vid tanken att han skulle vara vallon, men namnskicket talar emot detta. Möjligen kan han ha något samband med bergsmanssläkten Morin från Morgården i Norrbärke sn. Där finns bl.a. en Nils Göransson Morin (död 1689). Är det samma släkt du syftar på, är jag intresserad av hur du härstammar från den, det är min farmors farmors släkt. |

Jennie
| Postat den Onsdagen den 01 December, 1999 - 23:06: | |
Hej Torbjörn, Det är min gamel mormor Ester Igel Som Härstammar från Grangärde hon hade 7 syskon Elin bor i Kungsängen 2 barn(flickor), Elsa 1 Flicka (Emy), Verner 1 pojke(kurt dog i diabetes), Valdemar ? August kanske lever fortfarande 2 syskon dog i unga år, vet ej vad de heter. Jag vet ej vad deras föräldrar hette men de bodde runt björbo och grangärde i dalarna. Men min gamel mormors farmor och farfar hade tydligen kommit från belgien en gång i tiden. Vet du något mera om min släkt så skriv gärnaoch berätta. MVH Jennie |

Torbjörn Näs
| Postat den Torsdagen den 02 December, 1999 - 7:57: | |
Tyvärr känner jag inte till släkten Igel i Grangärde, men det är väl knappast några problem att leta på dem i befintliga kyrkböcker. Om det skulle visa sig att de härstammar från Mora kan du höra av dig igen. |

Inger Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 04 Juni, 2008 - 15:01: | |
Hej Jennie! Elin Igel i Kungsängen var min farmor. Hon hade två barn, söner, Leo och Lennart (min pappa). Leo blev tidigt bortadopterad och min pappa hade ingen aning om att han hade en bror förrän han var runt 60 år. |
|