Urshults-bor Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Ovanliga namn » Urshults-bor « Föregående Nästa »

Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  ClosedClosed: Nya ämnes-trådar accepteras inte på denna sida        

Författare Meddelande

Bo Nyström
Postat den Lördagen den 04 December, 1999 - 18:17:   

Hej,
Jag har fått uppgiften att min fars farmor skulle ha vallonskt påbrå. Hon var boende i Urshult i småland och hennes dotter (min farmor) hette Ester Linnea Karlsson född 4/7 1896 (senare gift Tingberg). Hon benäms också Karlsdotter så jag antar att fadern hette Karl. Vi har ingen kontakt med den delen av släkten, och det vore intressant om det finns någon information. Esters mor lär t. ex. ha haft ett vallonnamn som ogift, men jag vet inte vilket. Vänliga hälsningar /Bo Nyström

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 04 December, 1999 - 23:16:   

Bo!
Det finns inte någon större utsikt att du får någon lösning direkt på denna fråga här. Du bör ha ett vallonnamn för att förvänta dig ett svar.
Jag föreslår att du lyssnar med pastorsexpeditionen i Urshult och frågar var Ester var född. Om du sedan får hjälp med att titta i den församlingens födelsebok, (som normalt finns på mikrofilm) går det troligen via husförslängden i denna församling att få fram hennes mors namn som ogift, d.v.s. vallonnamnet.
När du fått fram hennes födelseår och ort är du välkommen igen med en fråga om någon kan hjälpa dig vidare.
Du kan ju också fråga i Anbytarforum om någon kan hjälpa dig med födelseort för Ester, lämpligen under Småland, Urshult.
Hälsningar Stig Geber i släktforskargruppen.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: