Vitlock-vallonskt namn? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Vitlock-vallonskt namn? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Monica Fogelqvist
Postat den Lördagen den 17 April, 2004 - 9:25:   

Vet någon om namnet Vitlock är vallonskt? I de trakter i Nordmark som jag forskar, förekommer bland alla finnar både Vitlock och Bilock. Läste i Erik Appelgrens "Vallonernas namn" (Är det förresten en pålitlig bok?), att Bilock är ett vallonnamn, så det är ju nära till hands att tro det samma om Vitlock. Men nära skjuter ingen hare, så om någon vet något om detta namn, så är jag tacksam för ett svar.
Förutom i Nordmark, så vet jag att Vitlock förekommit i Sirsjön i Grythyttan.
MVH
Monica

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 20 April, 2004 - 12:24:   

Hej!
Ja, vad skall man tro som lekman ang Vitlock? En kandidat kan ju vara Wilmoo, Wilmot, Wilmotte. Om man försvenskar det rejält (och man har kompisar som heter Bilock i Nordmark). Jag såg några Wilmoo på SMED-skivan 3 i Haraker. Se förresten Jean-Pierre Wilmottes artikel om musik under fria ämnen! Hoppas inte min inlaga bromsar mer insatta Vallonkännares tolkning av efternamnet.
Mvh
Jonas Palm

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 20 April, 2004 - 23:39:   

Monica!

Bilock är ett vallonnamn som skrivs Bylock nuförtiden.
Vitlock är förmodligen här liksom på många andra ställen ett soldatnamn.

Hälsningar
Stig Geber

Monica Fogelqvist
Postat den Onsdagen den 21 April, 2004 - 9:50:   

Jonas och Stig-tack för era svar!
Ja, det låter ju troligt att det är ett soldatnamn, även om jag inte hittat några sådana indikationer. Finskt är det förmodligen inte-jag har redan hört mej för hos insatta forskare-även om personen i fråga antagligen var av finsk härstamning.
Många hälsningar
Monica

Anders Löfgren
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 20 Januari, 2009 - 1:11:   

Vitlock är förmodligen ett båtsmansnamn precis som kruslock m m.
Finns till exempel i bohuslän där båtsnamn var vanliga. Ej vallonskt.

Mvh
Anders

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: