Släktvapen i familjen Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Släktvapen i familjen « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Tony Douhan
Postat den Lördagen den 05 Februari, 2005 - 15:19:   

• I många år har jag haft en tanke på att försöka göra ett släktvapen, där jag på den kunde, (på något sätt) visa upp hur släkten tog sig från Vallonien till Sverige. Men tanken dog ut på grund av att vi, (släkten) var ju inte ”adliga” och då kan man i ha något släktvapen och det hade kanske uppfattats som om man ville vara lite mer än någon annan. Vilket skulle visa sig vara helt fel, för alla har rätt att föra ett släktvapen, adelsmän som ofrälse.

• Förra året, (2004) stötte jag av en slump, (via Internet) på ett ämne som passade in på denna tanke som jag hade haft, nämligen heraldik. Via Svenska Heraldiska Föreningen, (SHF) [ http://www.heraldik.se/ ] kunde jag läsa om vem som kunde använda sig av ett släktvapen och hur man skulle gå tillväga för att göra ett egen om det inte redan finns ett i släkten. Via föreningen kunde man sedan kostnadsfritt få sitt vapen publicerat, tillsammans med bakgrunden till vapnet där man då kunde beskriva symboliken i vapnet som då kan återspegla t.ex. släkten som man kommer ifrån, vilket då innebär att man då får en koppling mellan vapnet och släkten.

• För egen del slutade det med just en ”återspegling” av släktnamnet på vapnet. Ta gärna en titt på min hemsida [ http://www.tony-douhan.tk ]. Jag vet inte hur många fler bland er andra vallonättlingar som har ett vapen i familjen, men en del har jag stött på då jag har tittat i dom ”vapenrullor” som finns. Ni andra som inte har och tycker precis som jag att det kan vara ett bra sätt att föra ut ens egna historiska bakgrund och släktnamn på. Se om ni har eller om det finns t.ex några bomärken, sigill eller liknande, som är knutna till släkten eller familjen, som ni kan använde er av då ni skapar er ett eget släktvapen.

> Mvh Tony Douhan, Helsingborg !

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 05 Februari, 2005 - 23:25:   

Hej Tony!
Tack för sökvägarna. Det finns en mängd "vapen" för olika släkter. Sök i Google med ex sökorden:

name crest

Några exempel:

Dohan crest

Coat of Arms / Family Crest D2
Family Crest / Coat of Arms. ... of arms Doglitsch coat of arms Dogu??? coat of arms Dogynes
coat of arms Dohalic coat of arms Dohalitz coat of arms Dohan coat of ...
shop.store.yahoo.com/4crests/coofarfacrd2.html - 101k - Cachad - Liknande sidor

Droguet crest

D Family Crest
Below is a list of the Family Crest names we have available: D ... Drogo Drogomir Drogon
Drogonski Drogoschin Drogoslaw Drogosz Drogoul Drogue Droguet Drohan Drohn ...
shop.store.yahoo.com/family-crests/dfamilycrest.html - 101k - Cachad - Liknande sidor

Drouet crest

drewitt Family Crest by Houseofnames.com... drewitt Family Crest.

... Origin Displayed: English Spelling variations include: Drewett,

Dreweatt, Drywet, Drewitt, Drouet, Druitt, Drooit, Droit and many more.

www.houseofnames.com/.../s.drewitt/ drewitt_family_Crest/drewitt_coat_of_arms/qx/drewitt.htm - 24k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.houseofnames.com ]

Mycket verkar vara av kommersiell natur. Ibland får man prova alternativa stavningar

för att hitta "sitt" släktvapen. Jag lyckades inte hitta ngt på Drugge, men fick träffar på Droguet. Jag lyckades dock inte hitta hur släktens vapen ser ut. Så jag provade med Drouet och hittade en rustning med liljor på i grått och rött. Kul är det i alla fall.

Mvh
Jonas Palm

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2005 - 11:54:   

Ursäkta!

Jag är viserligen Druggeättling, men på mammas sida. I strikt heraldisk mening har jag inte rätt att bära någon vapensköld som baseras på den släkten. Med all rätt kan kritik framföras mot mitt intresse för släkterna Droguets och Drouets
vapensköldar. Jag trodde tidigare att Drugge var en yrkesbeteckning ung (torrfärskare), men har (med all rätt) fått ändra uppfattning. Det kändes därför skönt att hitta en vapensköld, som möjligen kan vara kopplad till det namnet. Min glädje bar dock för långt i heraldisk mening. Jag bör naturligtvis ha en vapensköld/emblem/tavla som relaterar till mitt eget efternamn. Jag har på vår sajt under "Fria Ämnen" "Vallonen Per Jansson????"
skrivit om den Belgiska reformationens skapare de Bres. En av de församlingar han jobbade på hette Palmförsamlingen (E'glise de la Palme). Se även Tore Hållanders avhandling "Vägen in i Sockenkyrkan - De Uppländska Vallonernas religiösa assimilation" som behandlar detta på sidorna 11 och 123. Har ngn sett hur den församlingens emblem el dyl såg ut så välkomnar jag tips. Palm i min släkt, från Godegård, torde dock vara ett soldatnamn. Lite hopp finns dock om att Janson dit LaPalme kan vara inblandat (se återigen "Fria Ämnen" "Vallonen Per Jansson????"). Lite hopp finns även om att det kan vara en gren av släkten Köhler (se släkten "Köhler" på vår sajt). Som bekant finns det ingifte av Grell i den släkten.
Även här kan jag möjligen finna tröst map vapensköld o dyl. Trots allt får jag nog nöja
mig med att hitta på ett eget emblem el dyl. Jag tackar därför Tony Douhan för de utmärkta
sökvägar han har bifogat.

Mvh

Jonas Palm

Tony Douhan
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2005 - 14:14:   

Hej Jonas !

Du skulle kunna göra ett vapen som är kluven. Ex. (om du nu tänker dig att stå bakom skölden); din faders vapen på högersida och din moders på vänster. Då blir detta ditt släktvapen!

/Tony

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2005 - 18:54:   

Tack Tony!
Då återstår bara att bringa klarhet på svärdssidan och att sedan komponera ihop det kluvna vapnet. Det som sedan blir mitt släktvapen.
Mvh
Jonas Palm

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: