Författare |
Meddelande |

Annika Nork
| Postat den Onsdagen den 20 September, 2006 - 21:43: | |
Finns det någon som har info om släkten Toursie/ Thoursie? Min farfarsmor bar detta namn som ogift, hennes far hette Christofer August Toursie född 1848 i Värnamo, arbetade förmodlingen på Hörle bruk som mästersmed. Hans far hette Hans Toursie född 1801, också han arbetade som smed kanske i Byarum. |

Berit Tod
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 13 November, 2007 - 22:30: | |
Känner du ingen nu levande Thoursie? Jag tror att, Ragnar Thoursie, som jag tror bor i småland nu kan veta något. Jag har inte hans adress eller telefonnummer men kolla nummer upplysningen. /hälningar Berit |

Stig Thoursie
Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 06 Augusti, 2008 - 20:31: | |
Hej! Jag känner en nu levande Thoursie, nämligen mig själv. Jag heter Stig Thoursie och bor i Karlstad. Min farfar kom från Nissafors i Småland och jag har släktingar i trakten av Värnamo. |

Lennart Hedström
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 07 Augusti, 2008 - 19:35: | |
Hej! Hans Toursie (född 1/5 1800 i Byarum sn) var bror till Christofer Toursie (Turse, född 7/10 1774 också i Byarum sn. Denne Christofer gifte sig med Krsitina Tolf, och fick bl a sonen Jonas, som är farmors morfar. Om detta kan man läsa i boken "Smedsläkten Tolf" Lennart Hedström 0340-85609 |

Serpentino
Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 31 December, 2008 - 10:04: | |
Hej! Jag heter Hans Thoursie. Min far hette Evert Thoursie, kusin till Ragnar Thoursie. Jag är född i Värnamo, min far i Hok/Svenarum. Min farfar hette Jonas Rudolf Thoursie. hans@thoursie.net |

Pia Rundberg
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 24 Februari, 2009 - 20:11: | |
Min farmors farfar hette Gottfrid Thoursie och kom från Strömsfors (Bruk?) till Nissafors Bruk. Där gifte han sig med Anna Kajsa Andreasson från Gunillabo, ett litet ställe mellan Nissafors och Anderstorp.Är det möjligtvis någon som vet något mer om Gottfrid? Vi tror inte att det är en vallonsläkt.Jag som skriver heter Pia Rundberg. |

Annethe Andersson
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 13 Augusti, 2009 - 21:39: | |
Hej Pia! Gottfrid Thoursie var Mästersmed på bl.a Nissafors bruk och var min morfars farfar. Thoursiesläkten kom från Vallonien i Belgien på 1600-talet. Jag heter Annethe Andersson och kommer från Nissafors. |

Pia Rundberg Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 05 Oktober, 2009 - 11:56: | |
Hej Annethe! Då är din morfar alltså Olof Thoursie, min farmors bror. Jag bor numera i Förvaltarbostaden på Nissafors bruk, det hus som farmor och farfar köpte 1939. Hör av dig när du kommer till Nissafors nästa gång.//Pia. |

Pia Rundberg
Oregistrerad gäst
| Postat den Lördagen den 17 Oktober, 2009 - 20:21: | |
Nu har jag hittat lite mer ang Gottfrid. Han var son till Jacob Thoursie född 1813, som var son till Christoffer Thoursie och hans hustru Kristina Tolf. Christoffers far hette Hammarsmed Jonas Turse (obs stavningen) född 1749 i Värnamo sn? gm 1.Stina Jönsdotter, 2.Cajsa Tolf, 3.Stina Andersdotter , som han fick sonen Hans med född 1800. Allt hämtat från boken "Smedsläkten Tolf" av LarsOlof Lööf. |

Pia Rundberg
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 20 Oktober, 2009 - 19:52: | |
Hej Hans! Jag vet inte hur mycket du vet om din släkt. Jag har fått fram att din farfars far hette Christian Alfred f 1835 och gift med Hedda Lovisa Osbäck. Christian Alfreds far var Jonas Tursie f 1807 och bror med min farmors farfars far som hette Jacob f 1813. Som en parentes kan jag berätta att en vik av Hammarsjön vid Nissafors bruk, heter Osbäcksviken. Troligtvis fanns det smeder vid namn Osbäck på Järnbruket som fanns här från 1725 till slutet av 1800-talet. Hänvisar återigen till "Smedsläkten Tolf". Hälsningar Pia |

Ida Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 23 Juni, 2011 - 11:58: | |
Jag heter Ida Thoursie, min morfar släktforska en hel del för några år sedan. Han har berätta att han hitta släkt på 1700 talet. Förövrigt både morfar på nissafors |

Halvard Nilsson
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 20 Oktober, 2011 - 20:27: | |
Intressant att läsa om de som är släkt med Thoursiesmederna. Den 10 nov har vi en temakväll om Nissafors Bruk under 240 år. Vi var några stycken på Länsmuseets arkiv i Jönköping i somras. Där finns det ett 30-tal hyllmeter med huvudsakligen avräkningsböcker från bruket från 1725 och framåt, bl a konton för smederna. Vi kommer att ge en allmän belysning av bruket under cirka 2 timmar vid temakvällen. Kolla vår webbsida www.industrimuseum-gislaved.se |