Vallonsläkt i Förderyds socken, jönkö... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Fria ämnen » Vallonsläkt i Förderyds socken, jönköpings län « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Lotta
Postat den Söndagen den 08 Oktober, 2006 - 9:13:   

Min farmor sade alltid att vi hade valloner i släkten som på hennes sida härstammade från småland och jönköpings län.

Via min släktforskning på farmors sida har jag
forskat bakåt i 7 -9 generationer och inte hittat något som kan tyda på "vallonsläktskap"
i de socknar som berörs är bl.a. Malmbäck, Hultsjö, Fröderyd och Vrigstad. Som jag kan se så är det endast ”småländska torpare” som dyker upp ur arkiven.
Men med ett undantag och det är brukssmeden Bengt Svensson född 28/1 1733 i fröderyd socken
i vigselnotisen den 19/5 1765 står det Brukssmeden vid ...oläsligt, men det ser ut som att börja med G eller H. det finns/fanns ett bruk i Fröderyds socken som heter Holmsjöhult.
Bengt Svenssons fader hette Per Svensson Kant och är född ca 1688.
observera tilltalsnamnet Kant
Kan detta vara ett spår i min jakt på evt. vallonsläktningar ?? är det någon som har några mer uppgifter kring ovanstående personer
Förekom det någon valloninflyttning till dessa socknar ??

Tack på förhand
Lotta


 

Lotta
Postat den Söndagen den 08 Oktober, 2006 - 9:42:   

Hej
en liten rättelse angående Bengt Svenssons fader.
så här skall det vara:
Bengt Svenssons fader är Sven Hansson från Rystad i Östergörland.
Bengt Svenssons hustru Catharina Persdotters fader är ovanstående Per Svensson Kant

mvh
Lotta

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: