Vallonsläkter i Värmland? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Landskap » Värmland » Vallonsläkter i Värmland? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 28 Juni, 2008 - 0:36:   

Hej!

Jag har några frågor om vallonsläkter i Värmland. Enligt min farfar så ska vi vara av vallonsläkt och det har tydligen sagts så under årens lopp. Vad jag vet ska vallonsläkten ha kommit till Värmland 1596. Om det är rätt årtal vet jag inte. Min fråga är om ni vet om det kom en eller flera vallonsläkter till Värmland just det årtalet eller åren runt omkring och i såfall vad deras namn var etc? Om ni vet det och om ni känner till var i Vallonien de kom ifrån så blir jag mer än tacksam.

Tacksam för svar.

MVH

Isak Nygren
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 91
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 01 Juli, 2008 - 15:43:   

Hej!

Har du möjligen fler uppgifter att komma med? Ex. vad släkten hette så långt bak i tiden du kan minnas.
Det borde finnas invandrande valloner/smeder som bör ha etablerat sig i Värmland under 1600-talet.
Men för att komma till skott behövs mer grunddata.

Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 01 Juli, 2008 - 18:14:   

Jag har en släkting som har försökt släktforska inom den grenen av släkten, men hon har bara lyckats med att komma till början av 1700-talet, men jag kan kontakta henne om det men det kan ta lite tid.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 92
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 01 Juli, 2008 - 20:24:   

Isak,

Heter grenen Nygren - som du?
Det låter föga vallonskt men med ingiften så kan allt vara möjligt.

Thomas
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 93
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 01 Juli, 2008 - 20:43:   

Isak,

Jag har hittat en gren av Nygren som "börjar" med Collin de Saive, död 1637 ca i Arboga. Plåtslagare, harneskmakare.

Ankom till Sverige i juni 1609. Vid Arboga faktori 1612-36. Han kallas hela tiden för Collen Henrikson, mäster Colley eller liknande.

Detta är uppgifter från Smedskivan 2007. Namnet är vallonskt och finns med här på forumet.
Namnet ändrades till Colling/Collin.
Där grenen blev Nygren var när Abraham Johansson och Maria Andersdotter Colling's dotter Maria Abrahamsdotter gifte sig med Klensmeden vid Garphytte bruk, Tysslinge - Nils Andersson Nygren 1763-07-09 i Kil(S).

Kan detta vara något?

Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 02 Juli, 2008 - 3:26:   

Tyvärr så lär det inte stämma. Det är min pappa som är vallonättling och han heter Eriksson. Det är min mamma som heter Nygren och hon är inte vallonsläkt.
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 02 Juli, 2008 - 3:28:   

Du har inte hittat några valloner som kom till Sverige på 1590-talet?
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 94
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 02 Juli, 2008 - 11:46:   

Jodå, det finns många.

Är du säker på att det är valloner? Det kan inte vara invandrande smeder?
Jag har själv anknytningar en invandrad smedsläkt - Qvarfordt som tog sig via Norge till Sverige i början på 1600-talet.
Familjen finns representerad i Värmland under många år men jag har inte hittat några från tidigt 1600-tal.

Har du koll på när din farfar/farfars far var född? Och var? Då kan det vara lättare att söka vidare. Givetvis vad han hette och var han var född/levde.
Att söka på Eriksson är som att leta efter en nål i en höstack.

Känner du inte för att lägga ut uppgifterna så kan du maila mig dom genom att klicka på mitt namn i profilen. Då får du upp min mailadress.

Hälsningar
Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 02 Juli, 2008 - 16:46:   

Att min släkt är vallonättlingar är ett rykte som har gått under flera generationer utan att veta om det stämmer. En släkting till mig försökte ta reda på det men hon kom bara till 1700-talet.

Jag har sett bilder på att min farfars mormor var mörk, precis som jag själv, min far och farfar. Min farfars mormor var hette Emma Lovisa Östlund som ogift och hon var född 13 September 1876 i Sunne. Sedan så vet jag inte om det är hennes far eller mor som är eventuell vallonättling, i alla fall så hette han Pär Östlund, född 13 December 1844 i Ivarsbjörke. Hennes mor hette Carolina Olsdotter, född 23 April 1843 i Nyed Älvsbacka. Jag kan försöka göra det lättare för dig genom att göra såhär:

Isak Nygren
/\
Jens Eriksson
/\
Pär Eriksson
/\
Frida Helsing
/\
Emma Östlund
/\
Pär Östlund Carolina Olsdotter
/\
Olof Persson Kjerstin Ersdotter
f.10 januari 1819 f.26 juli 1816
Ivarsbjörke
/\
Per Olsson Anna Larsdotter
f.11 januari 1791 f.30 juli 1797
/\
Olof Arvedsson Kjerstin Elofsdotter
f. 1749 f. 1756
/\
Arved Jansson Christi Persdotter
f.1715 f. 1697

Fortsättning från Kjerstin Elofsdotter f. 1756:
/\
Elof Olofsson Britta Johansdotter
f. 1720 f. 1723

Fortsättning från Anna Larsdotter f. 1797:
/\
Lars Bengtsson Ingeborg Larsdotter
f. 1771 f. 1774

Fortsättning från Kjerstin Ersdotter f. 1816:
/\
Erik Nilsson Maija Ersdotter
f. 1779 f. 11 juni 1785
/\
Nils Persson Catarina Persdotter
f. 9 januari 1746 f. 13 oktober 1751
/\
Per Ersson Kjerstin Persdotter
f. 17 juli 1712
/\
Erik Nilsson Ingeborg Persdotter

Fortsättning från Maija Ersdotter:
/\
Erik Olsson Kiersti Nilsdotter
f. ca 1757 f. ca 1761

Detta är allt jag har! en annan sak som jag tycker är intressant är att min farfars farmors mor hette också Östlund som också kom från Sunne. Jag ser på förhandsgranskningen att detta ser jättekonstigt ut. Jag hoppas att du kan tyda det ändå.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 95
Registrerat: 8-2007
Postat den Torsdagen den 03 Juli, 2008 - 12:43:   

Mors!

Du har ju en massa namn att gå på. Är släkten från Sunne? Den du tror kan ha Vallonkopplingar - är det din farfars farmors mor? Vad hette hon mer än Östlund - och var kom hon ifrån?
Du ser att det inte är så enkelt...
Det finns 100 000-tals namn att söka på i Värmland i olika kyrkoböcker. Har man ort och årtal, något så när i alla fall, så underlättar det mycket.
I din redovisning här ovan så finns det inte något som ger ett uns av signaler till Valloner - tyvärr. Så vi måste backa ytterligare.
Viktigt är att du kan ge oss orterna som du vet att de rör sig i.

Ju mer hjälp vi kan få "på traven" - ju lättare blir det att hitta källan.

I Nyed fanns det på 1600-talets slut en tysk släkt - Schröder.
Men detta var bara en liten parantes.

Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 03 Juli, 2008 - 18:17:   

Jag nämnde min farfars farmors mor lite kort eftersom att hon hade samma efternamn som min farfars mormor. Jag hittade just i mina anteckningar att min farfars farmors mor verkar ha samma förfäder som min farfars mormor. Årtalen stämmer överens på personerna och hos vissa är det en annan stavning men det är fortfarande samma namn. Jag får undersöka detta nogare. Det verkar vara antingen Sunne, Ivarsbjörke eller Nyed Älvsbacka den eventuella vallonsläkten kan ha bott i slutet av 1590-talet och början av 1600-talet.

Schröder kan kanske vara släkt med mig utan att jag vet om det. Möjligheten finns ju.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 96
Registrerat: 8-2007
Postat den Torsdagen den 03 Juli, 2008 - 18:46:   

Hej,

Det finns en del utlänningar som passerat/stannat i Värmland.

Bl.a släkterna Gevert och Stockhaus.
Men jag behöver ha mer info.

Hälsningar
Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 04 Juli, 2008 - 1:18:   

Vet du vart dessa släkter bodde någonstans? Jag har gett all information som jag redan vet. Förresten så stämmer det att min farfars mormor och min farfars farmors mor var släkt med varandra. Min farfars mormors far och min farfars farmors mor var syskon.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 97
Registrerat: 8-2007
Postat den Fredagen den 04 Juli, 2008 - 11:08:   

Hej!

Här kommer en bild från en hfl från Sunne/Ivarsbjörke 1815-1820. Här ser du Per Olsson och Anna Larsdotter. Ska jag vara ärlig så har jag svårt att kunna tyda varifrån Per kommer ifrån så har du inte annat än datum att gå på så kommer jag att gå bet på detta.
/Thomas
hfl Sunne/Ivarsbjörke 1815-1820
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 04 Juli, 2008 - 18:11:   

Hej!

Jag har undersökt detta nu. Tyvärr så har jag gett dig ett fel namn. Det ska vara Annika Larsdotter, inte Anna Larsdotter. All övrig info ska vara korrekt.

På bilden så ser det ut att vara stå att han var från Persbro som ligger i Dalarna. Hans fru ser ut att heta Britta Larsdotter. Förhoppningsvis så är det rätt ställe du letar på.

MVH

Isak
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 98
Registrerat: 8-2007
Postat den Lördagen den 05 Juli, 2008 - 2:24:   

Hej!

Det du tror är Persbro är nog snarare page 60.
D.v.s. sid 60 i hfl och detta lär nog endast gälla Maria...- Har inte kollat än...

Att det är rätt familj är jag helt övertygad om. Det stämmer i alla fall med de uppgifter du uppgivit.
Jag kan dock inte läsa var "Mågen Per Olsson" kommer ifrån.

/ Thomas
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 6
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 05 Juli, 2008 - 18:13:   

Det ser ut att börja på "Persberg". Kanske är det
socknen som anges sist. För jag är osäker på om det finns något Persberg i Sunne. Men ortnamnet finns definitivt i andra socknar i Värmland.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 7
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 05 Juli, 2008 - 18:14:   

Det ser ut att börja på "Persberg". Kanske är det
socknen som anges sist. För jag är osäker på om
det finns något Persberg i Sunne. Men ortnamnet
finns definitivt i andra socknar i Värmland.
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 06 Juli, 2008 - 20:04:   

Ulf:

Per Olsson behöver kanske inte vara ifrån Sunne överhuvudtaget. Han kan ha varit ifrån en annan del av Värmland eller en annan del av Sverige.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 99
Registrerat: 8-2007
Postat den Söndagen den 06 Juli, 2008 - 22:04:   

Isak,

Detta gör det ännu svårare. Jag kan inte gå vidare eftersom mitt kunnande att läsa gamla skrifter är mycket begränsade.
Inget - än så länge (vad jag har kommit fram till) - tyder på att det finns valloner inblandade. Men som sagt - jag har ju bara "naggat" i kanterna.
Tyvärr så skulle man behöva har fler uppgifter för att kunna gå vidare.

Hälsningar
Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 06 Juli, 2008 - 23:03:   

Mitt kunnande i gamla skrifter är nog sämre än dina. Jag ska komma över släktträdet från en släkting nästa gång jag åker till Stockholm och tyvärr så kan det ta fler månader tills jag kan åka dit. Om jag kommer att få tag på fler uppgifter innan så kommer det att ta lite tid i alla fall eftersom att nu imorgon måndag så åker jag till Tyskland så då är det inte troligt att jag kan få tag på någon information så du får klara dig på det lilla information tills vidare.

MVH

Isak
 

Sten Magnusson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 08 Juli, 2008 - 6:32:   

Råkade av en slump se denna diskussion och eftersom jag ändå forskar mycket i bl.a. Sunne, har jag kollat lite på SVAR:s digitaliserade kyrkböcker och där tycker jag snarare det ser ut som Per Olsson är född 1791-01-11 i Norra Åmbergssätter (stavas Ombergssätter i husförhörslängden) i Sunne socken och hans hustru hette Annika Larsdotter, född 1797. De flyttar senare till Norra Viken, Sunne.
Några källuppgifter medföljer:

Sunne, Husförhörslängder, SE/SVAR/VA-133170068/AI/AI:19 (1790-1795)/Bildid: A0001035_00120 sid 111 i hfl.

Sunne, Födelse- och dopböcker, SE/SVAR/VA-133170068/C/C: 7 (1774-1793)/Bildid: A0001103_00216 sid 408 i födelse-/dopboken. Föräldrar, Olof Arvidsson och Kjerstin Elofsdotter.

Sunne, Husförhörslängder, SE/SVAR/VA-133170068/AI/AI:30 (1815-1820)/Bildid: A0001044_00091 sid 82 i hfl

OBS! Abonnemang krävs, men jag antar att du har Genline?

PS! Min e-post är för närvarande ur funktion.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 100
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 08 Juli, 2008 - 8:13:   

Halloj!

Jodå - jag har abonnemang. Kollar upp detta.
Tack för hjälpen!
Ser dock inte ut som om man skulle finna några valloner på denna gren...- men osvuret är bäst.

Thomas
 

Isak Nygren
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Juli, 2008 - 0:07:   

Nu är jag tillbaka från Tyskland.

Är det någon som kan ladda upp dessa bilder som Sten hänvisar till? Jag har tyvärr inte Genline.
 

Sten Magnusson
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 Maj, 2009 - 10:04:   

OBS! Tillgång till Genline, SVAR, Arkiv Digital m.m. brukar ofta finnas också på biblioteken, där man dessutom kan sitta och forska gratis.
Mvh/Sten Magnusson

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: