Författare |
Meddelande |

Håkan Olsson
| Postat den Söndagen den 29 Januari, 2006 - 13:47: | |
Undrar om någon vet om det funnits valloner i Skåne t ex vid Alunbruket i Kristinehov? Har för mig att min fars faster brukade säga att vår släkt hade vallonblod i sig eftersom vi är mörkhåriga och brunögda. Men kan man tro på det, måntro?
|

Nils Erik Nilsson
| Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 20:45: | |
På min mors sida har det funnits smeder (klensmeder) sen början av 1700 talet. De flesta på den sidan är mycket mörka och svarthåriga. Det påstås att det finns valloner i släkten. släkten finns och har funnits i sydöstra Skåne. Släktnamnet är Härstedt. |

Håkan Olsson
| Postat den Fredagen den 10 Februari, 2006 - 22:17: | |
Vad menas egentligen med klensmeder? Sydöstra Skåne=Österlen? |

Stig Geber (Sgr)
| Postat den Fredagen den 10 Februari, 2006 - 23:29: | |
En klensmed tillverkar föremål av järn, verktyg, lås mm till skillnad mot hammarsmeder som framställer stål ur tackjärn. |

Ulla Nordgren Oregistrerad gäst
| Postat den Söndagen den 17 Juni, 2007 - 13:39: | |
Min farfars släkt är mörk, bruna ögon, mörk hy. Hans förmödrar och förfäder var födda 1764 (Ingelstad), 1772 (Stora Köpinge),1774(Tryde) 1777(Onslunda),1767(Benestad), 1764 och 1788(Sövestad). Fanns det vallonsläkter här vid denna tid och i så fall vad hette de? |

sylvia clarke dahlström (Sylvia_d)
Ny medlem Användarnamn: Sylvia_d
Meddelande Number: 33 Registrerat: 11-2006
| Postat den Söndagen den 17 Juni, 2007 - 14:22: | |
Hej! Det är mycket möjligt vallonsläkter fanns där vid denna tidpunkt. Men det är mycket enklare att ta reda på om det är valloner om man får ett namn att söka på och inte bara ett årtal. Det gör att det blir lite onödigt mycket att söka igenom om man inte har ett namn. Eftersom du vet årtalen vet du väl även efternamnen? Skiv dessa i ett svar så har man något att gå efter och kan så lättere se om det är vallonblod. |

| Postat den Söndagen den 17 Juni, 2007 - 18:21: | |
Hej! här kommer namnen; Göran Hansson (1764) Ingelstad Elna Andersdotter (1772) St.Köpinge Jöns Jönsson (1774) Tryde Ellna Jöransdotter (1774) Tryde Håkan Andersson (1777) Onslunda Sissela Pärsdotter (1787) Benestad Per Andersson (1784) Söfvestad Kerstina Hansdotter (1788) Söfvestad |

Meddelande Number: 34 Registrerat: 11-2006
| Postat den Söndagen den 17 Juni, 2007 - 19:26: | |
Hej! Har letat lite på dina anfäder men inte hittat något vallonskt i de papper jag har, men din beskrivning av hudfärg mm är det ju troligt. Du har inte forskat längre bakåt? Där kan man ju lätt se om något vallonnamn dyker upp. Jag har dock hittat namnet Bonnivier och Tolf i områdena dina anfäder funnits i. Och jag antar de inte var de enda med vallonska anor i dessa trakter. Försök gärna forska bakåt och se vad du finner. Det finns ju en bra lista med vallonnamn på denna sajt som du kan läsa igenom. Lycka till mvh Sylvia |

| Postat den Söndagen den 17 Juni, 2007 - 20:39: | |
Tack för vänligheten, Sylvia! |

Meddelande Number: 35 Registrerat: 11-2006
| Postat den Måndagen den 18 Juni, 2007 - 9:01: | |
Det var så lite så! |

anna löthman
Oregistrerad gäst
| Postat den Söndagen den 30 Oktober, 2011 - 16:11: | |
Hej! Är det någon som har uppgifter om smeden Karl August Eriksson född 1874-01-07 i Skårby, Skåne och avliden 1927-09-20 i Klippan (Gråmanstorp). Han var smed i Malmö och i Helsingborg okänt var. Ca 1910 och framåt var han smed vid Klippans Läderfabrik. Tack för upplysningar. Anna Löthman |